vrijdag 24 februari 2012

Onderwaterbeelden winterkarper

Met mijn onderwatercameraatje ben ik op zoek gegaan naar winterkarpers. Ik was benieuwd naar het gedrag. Liggen ze stil op de bodem? Eten ze?  Mengen de verschillende vissoorten zich met elkaar of liggen deze meer in scholen, soort bij soort? Veel vragen die ik graag beantwoord zou willen zien. Ik heb heel wat uren gefilmd. Meestal zag ik alleen het troebele water, maar af en toe kwam er uit de duisternis een schim opdoemen of zag ik plotseling een flits van een staart. Later dit jaar hoop ik in helder water mooie beelden te maken, maar dit heeft ook wel wat. Wat betreft het water waarin ik gefilmd heb kon ik een aantal van de bovenstaande vragen beantwoorden. Deze antwoorden zet ik hier niet op een rijtje. Bovendien blijft het natuurlijk een momentopname en kunnen de antwoorden veranderen. Het gedrag 's nachts weet ik bijvoorbeeld niet en wat gebeurt er als het ijs helemaal weg is? Interessant is het allemaal in ieder geval wel. Kijk zelf maar en geniet…



3 opmerkingen:

  1. Hoi Koen,
    Leuk filmpje.Het is altijd weer een verrassing of en wat je te zien krijgt als je thuis gaat kijken. Mij heeft het filmen in ieder geval en extra dementie aan mijn visserij gebracht, hoop voor jou ook, want dan kunnen we mooie beelden verwachten. Bij mij zijn veel winterwatertjes ook erg troebel, vandaar dat ik het nieteens probeer. Ik kijk uit naar je volgende onderwaterfilmproject.
    Groet,
    Boudewijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Koen,

    Spannend filmpje zo in het troebele water. Flinke rugvinnen hebben die baarsen, vind het wel beetje moeilijk om te bepalen hoe groot de vissen op de film zijn.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Boudewijn: Ik vond het echt heel leuk om thuis te bekijken wat ik gefilmd had. Wat betreft die extra dimensie… dat geldt ook voor mij hoor, dus je kunt zeker nog meer onderwaterfilmpjes van mij verwachten :)

    @FER: Heeft wel wat hè, dat troebele water. Toch ben ik ook wel heel benieuwd naar opnames in helder water. Het is inderdaad lastig om te zien hoe groot de vissen zijn. Ik denk dat één van die baarzen wel groot is. Heeft namelijk een dikke bult achter z’n kop. De karpers zijn van mooi formaat, maar er zitten geen dertigponders bij hoor.

    BeantwoordenVerwijderen