woensdag 15 februari 2012

Winterkarper

Na mijn fanatieke schaatsperiode heb ik alweer twee keer gevist. De eerste keer ben ik gaan dropshotvissen. Het verslag daarvan is al klaar en wilde ik vandaag gaan plaatsen, maar helaas... ik heb een karper gevangen ;)

Het slootje lag gisteren nog bijna helemaal dicht, maar ik zag dat het gemaaltje aanstond. De stroming en niveauverschillen zouden snel gaan zorgen voor bevisbare stukken. Deze ochtend, voordat ik naar mijn werk ging, had ik mijn penhengeltje in de auto gelegd. Ik zou vroeg vrij zijn en kon 's middags een paar uurtjes vissen. Onderweg naar de sloot hoorde ik op de radio dat het zou gaan regenen en zo te zien aan de bomen stond er ook een harde wind. Mij kon het niks schelen, want wat voor weer het ook is, ik ben (bijna) altijd graag buiten. Wel had ik door de omstandigheden weinig vertrouwen in het vangen van een vis, maar als je dan iets vangt is het natuurlijk extra leuk.

Zie je de buis onder water?

Ik viste meerdere plekjes af. Ik voerde zeer minimaal bij. Een paar korreltjes mais per stek. Af en toe moest ik mijn hengel even neerleggen zodat ik mijn handen in mijn zakken kon opwarmen. Tijdens het schaatsen heb ik het niet zo koud gehad. Plotseling, ik had mijn handen nog in mijn zakken, zag ik het puntje van het pennetje eventjes onder gaan. Voordat ik mijn handen uit mijn zakken kon halen stond het pennetje weer in de oude stand. Zou er toch een karper heel voorzichtig aan het azen zijn? Vijf minuten later weer hetzelfde verhaal, maar nu had ik de hengel in mijn handen. Meteen nadat het puntje van de pen onder was sloeg ik aan. Ik voelde weerstand, maar van een dril was geen sprake. De karper werd zonder moeite naar het net gesleept. Dat er geen sprake van een dril was maakt niet uit. Dat het geen grote karper is maakt ook niet uit. Onder deze omstandigheden een karper vangen vind ik heel speciaal. Ik vraag me af hoe ik die lach weer van mijn gezicht ga krijgen...

Onder het ijs vandaan geplukt...


10 opmerkingen:

  1. Gefelicteerd! Lag ie in de buis denk je? Bij mij, in het Betonwater, liggen ze namelijk in de buis. Je ziet ze er soms even uitkomen en dan weer terugzwemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Boudewijn,

    Ze zwemmen wel door de buis van de ene naar de andere sloot (ook in de winter), maar ik heb niet het idee dat ze er echt in liggen. Er is daar vaak veel stroming. Voor de buis is het net wat dieper, daar liggen ze wel vaak op de bodem uit de stroming. Bedankt voor de felicitatie!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Koen,

    Top en wat een drang naar het water! Ben ook benieuwd naar de dropshot resultaten.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Koen,
    mooi man! Wat een bikkel,hahahha! Met recht een ijskarper.

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed bezig kerel! Ik zou bijna zeggen dat het een koud kunstje was maar dat zou verkeerd begrepen kunnen worden. Ik vind het wel erg stoer met een halfbevroren sloot al een poging te wagen! Geweldig

    gr Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Koen,
    Hier is respect op zijn plaats,gefeliciteerd met deze februari karper!

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker man! Ouwe knollentrekker :) Nee, echt tof. Op naar de voorjaarsbiggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @FER: Tja, die drang zit heel diep bij mij :) Het dropshotmontageverslag (leuk woord voor galgje) komt eraan hoor!

    @Dale: Gelukkig! Weer een teken van leven van je, hahaha. Kom je de winter een beetje door? Ik kijk uit naar je penvisavonturen in het voorjaar :) Bedankt voor je reactie!!

    @Ben: Koud was het zeker! Leuke reactie :)

    @Hans: Bedankt voor het respect, jij weet wat het is om onder deze omstandigheden te vissen.

    @Rolf: Kan niet wachten! En dan bedoel ik niet alleen op de biggen, maar alles wat met het voorjaar te maken heeft. Zucht, was het maar alvast zover…

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Netjes gedaan !De meesten wagen het er niet op onder deze omstandigheden,jij bent wel gegaan en...gevangen !!!Dat vind ik wel goed,toppie:) Groet Dennis.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Dennis,

    Tja, ik moet soms gewoon naar buiten, wat voor weer het ook is. Dat ik ook nog wat gevangen heb is inderdaad helemaal top! Dank weer voor je reactie :)

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen