maandag 5 mei 2014

Op mijn gemak - deel 7 (filmpje)



Ik schreef in mijn vorige op mijn gemak verhalen over het method feedervissen met het x-safe systeem van Guru. Een manier van vissen die net als het penvissen goed binnen mijn huidige visserij past en een visserij die ik bovendien erg leuk vind! Het bleek ook een zeer effectieve manier van vissen te zijn. In meerdere korte sessies op verschillende wateren heb ik goed gevangen. Veel dikke brasems die op dit lichte materiaal leuke sport leveren, maar ook zeelten en zelfs een behoorlijk aantal karpers! 
Ik gebruikte als hengel vaak mijn oude wincklepicker. Vooral bij de karpers miste ik de nodige ruggegraat. Inmiddels heb ik daarom een prachtig niet te duur hengeltje voor het feedervissen gekocht, namelijk de Spro Cresta Feeder Medium Carp & Big Bream. Een hengel die veel drilplezier oplevert, maar waarmee ik de zeelten en karpers wel de baas kan. In onderstaand filmpje is te zien hoe ik twee mooie schubs weet te landen. Veel kijkplezier!

 

22 opmerkingen:

  1. Mooi filmpje Coen! Het vissen met de method feeder is voor mij een tussenvorm tussen statisch en struinen. Doe het veel naast het penvissen. Met 1 hengel kun je net zo mobiel vissen als met de penhengel, maar je bereikt wel andere stekken! In de tas heb ik alleen wat korfjes, onderlijntjes en het voer/aas. Door schade en schande heb ik wel mijn onderlijnmateriaal "karper-proof" gemaakt. Heb dus gewoon een sterke onderlijn van 8 a 9 cm. met een haakje maat 8. Gebruik ook vaak een tijgernootje of mais als aas. Als basis neem ik dan method feeder voer en mix daar doorheen wat ik wil. Werkt super en is erg leuk om te doen. Naast brasem en zeelt pakt de karper het ook vaak. De grootste vis voor mij van vorig seizoen was 29 pond en ving ik aan de method.. Aan een miniboilie van 10 mm.! (vandaag dat ik ook relatief zware onderlijnen gebruik. Zal daardoor misschien ook wel wat vis missen...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer effectieve manier Koen! Gaat nog menig verassing opleveren.Mooi filmpje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele leuke en verfrissende manier van vissen lijkt het mij. Mooi filmpje heb je gemaakt.
    Voer je verder nog bij eigenlijk?

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ernst van der Sluijswoensdag, 07 mei, 2014

    Beste Koen,

    Wat leuk, dat je voor deze visserij een hengel noemt en gebruikt, die ook voor mensen met een bescheiden beurs bereikbaar is!
    Ik vermoed, dat je gekozen hebt voor de 3.00 m versie.
    Heb ik het bij het juiste eind?

    vriendelijke groet,
    Ernst

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Welke molen heb je op je cresta en welke lijndikte ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gaaf filmpje Koen en die vogelgeluiden op de achtergrond erbij.... Heerlijk!

    Dylan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tof filmpje Koen, die laatste vindt ik best een knappe !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Arie: Mooie reactie Arie! Bedankt! Het is precies zoals jij het zegt… wel de vrijheid en toch op stekken komen waar je met de pen niet komt. Hoe zwaar ik vis hangt bij mij van de te verwachten populatie en de obstakels af, maar ik begrijp waarom jij zwaarder vist. Prachtig dat je op deze manier een 29 ponder hebt gevangen!

    @Andres: Dank je! Het is natuurlijk qua techniek niet iets nieuws als je het vergelijkt met het ‘gewone statisch’ karpervissen, maar doordat het zo subtiel is vang je ontzettend veel. Je moet niet vies zijn van brasems, want die lusten er wel pap van…

    @Michael: Ik werp heel vaak opnieuw in en creëer zo een super geconcentreerde voerplek. Het geplons lijkt de karpers niet af te schrikken. Misschien trekt het ze juist wel aan…

    @Ernst: Goed dat je hier de aandacht weer op richt. Ik vind dat er te vaak snel gepraat wordt over dure materialen alsof de goedkopere niet zouden functioneren. ’t Is echt een perfect hengeltje en als ik zou zeggen dat ie 90 euro kostte zouden mensen het ook geloven.
    Ik heb gekozen voor de 3.30 meter lengte omdat ik vaak op plekken vis waar de kanten begroeid zijn met waterplanten. De 30 cm lengte extra komt dan goed van pas.

    @Honkbalsmurf: Als molen gebruik ik de Spro Necton LCS 5400. Voor de prijs smurft deze goed, maar ‘k heb bijvoorbeeld ook een Shimano DL 4000 FA en die heeft (is ook duurder) wel een beter slip. Maar goed, als je een kleiner budget hebt, smurft de Spro ook hoor. Een vrijloopfunctie vind ik wel handig bij deze visserij. Als lijn gebruik ik 0,26 mm.

    @Dylan: Ja, ik wilde er nog muziek achter zetten, maar zo is het wel net zo relaxed :)

    @Sander: Ja mooi hè, op het lichte materiaal was het ook een lange dril hoor. Dat heb ik allemaal niet in het filmpje gezet…

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Koen, toch nog even een extra reactie! Geen bewijzen dat het werkt, maar ik heb uiteindelijk een beter gevoel gekregen bij een wat andere set-up dan ik op je filmpje zag. Na veel experimenteren, vis ik nu met een iets zwaardere feeder van Korum van 60 gram. Daarin klem ik een wartel die wel haakt, maar los laat bij "kopschudden", boven de feeder zet ik een stukje tube met daarachter een lichte flying back-lead. Ik vis vervolgens met een heel licht watertje, zodat ik net niet met een slappe lijn vis. De laatste meter ligt dan keurig op de bodem en er loopt geen snaarstrakke lijn naar m'n hengel. Met de zwaardere korf haakt de vis zichzelf, en heb ik de spanning van de top niet nodig. Zo kun je net iets subtieler vissen. Maar nogmaals, is mijn gevoel...., maar misschien heb jij of de lezers er nog iets aan!
    Groet Mark (Arie) Paauw

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Arie,

      Een waardevolle aanvulling hoor. Bedankt! Bewijzen vinden is altijd lastig. Zeker als je niet kunt zien wat er onder water gebeurt. Maar wat jij zegt over gevoel is ook belangrijk.
      Doordat ik (anders dan jij) met hele kleine haakjes (maatje 12 of 14) zonder weerhaak vis, haak ik wel goed op de 24 grams feeders. Ook zonder de weerstand van de top. Ik heb al meerdere terugzwemmers gehad en vis ook wel met slappe lijnen, maar het leuke van strakke lijnen vissen is dat je heel goed kunt zien of er een vis aan de feeder zit te snuffelen. De trillingen worden immers direct doorgegeven aan de top. Op dressuurgevoelige wateren vang ik hierdoor misschien een paar vissen minder, maar de lol is er niet minder om. Jouw verhaal over kopschudden is ook een mooie toevoeging. Eigenlijk gebruik ik jouw manier vaak bij het ‘gewone’ karpervissen, maar dan met inline lood. Ik vraag me nu wel af of het elastiek in de feeders die ik gebruik ook een beetje op dezelfde manier werkt. Misschien schudden de vissen met het elastiek ook een stuk moeilijker de haak uit hun bek. Als ik kijk naar het aantal terugzwemmers dat ik heb gehad (met weerhaakloze haken) waarbij ik pas laat de aanbeet opmerkte zou dat best wel eens het geval kunnen zijn. Als we een onderwatercamera zouden plaatsen zouden we misschien veel van bovenstaande vragen kunnen beantwoorden. Aan de andere kant… uit de Korda onderwaterfilmpjes is het vaak ook verrekte lastig om conclusies te trekken…

      Arie, leuk onderwerp en nogmaals bedankt voor je aanvulling!

      Groet,

      Koen.

      Verwijderen
  10. Hallo Koen,

    Mede dankzij dit filmpje heb ik ook zo'n method feeder besteld. Ik heb alleen de kortere, 3 meter lang. Ben heel benieuwd hoe dit systeem gaat bevallen!

    Veel succes met de sport en je fijne blog; bedankt!
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo John,

      Heel leuk dat je dit even laat weten!

      Laat (als je het leuk vindt) maar eens iets horen over de resultaten. Ben benieuwd!

      Gr Koen.

      Verwijderen
  11. Ernst van der Sluijsdinsdag, 13 mei, 2014

    Beste Koen,

    Dit is wel een heel leuk topic!
    Ook wat tips van mijn kant gebaseerd op 5 jaar method feeder praktijkervaring:

    Ik gebruik vissend met de method feeder steeds vaker een kunstof aasje als bijvoorbeeld een geflavourde en drijvende maiskorrel. Deze bied ik de vis aan met behulp van hair-rig van 10 tot 15 cm. Een haak maat 12 en een loodhageltje nr. 6 op de 10 lbs Kryston Silkworm onderlijn loden de pop up maiskorrel kritisch uitgebalanceerd uit. Ik vis de maiskorrel ongeveer een centimeter boven de bodem. Ik heb het vermoeden, dat deze combinatie net wat makkelijker naar binnen floept tijdens een aanbeet. Dat kan natuurlijk geen kwaad. Als de onderlijn en de haak niet beschadigen gedurende de visdag, dan hoeft er maar 1 keer beaasd te worden. Gemak dient de mens ;-)

    Overigens produceert een schuivende inline method feeder van 15 gram in combinatie met een haakje 12 en een enigszins gespannen feeder/ quivertip van 1 oz. ook spetterende runs.
    Ik vis graag op bovenvermelde manier, omdat dit enerzijds de meeste onderwateractiviteit nabij het aas en de feeder doorgeeft en anderzijds omdat ik graag met een 1,25 lbs hengel vis, die een maximaal werpvermogen heeft van 25 gram. Zo blijft ook een forse brasem en een zeelt een sportvis.

    Het is zaak om het juiste veld aan weerstand te creëren, dat zelfhaking door de vis oproept.
    Vissend met een slappe lijn, een licht wakertje of ,zoals ik zelf toepas, met een lichte swingtip is het beter om de method feeder semi-fixed aan te bieden. Een method feeder van 24 gram (Guru) of 30 gram (Preston) voldoet in dat geval in combinatie met haken in de maat 14 tot en met 8.

    Ik hoop met bovenstaande een positieve bijdrage te leveren aan het plezier, dat vissend met de method feeder beleefd kan worden. Het is een methode, waarmee, in goed nederlands, een achterlijke hoeveelheid vis te vangen is en die zeer geschikt is voor minder geduldige mensen.
    Ik laat de method feeder namelijk niet langer op de bodem liggen dan 15 minuten. Dan mag ik alweer opnieuw inwerpen of in de tussentijd drillen!

    vriendelijke groet en goede vangst!

    Ernst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ernst,

      En of je een positieve bijdrage levert! :) Er staan zoveel tips in... moest het even een paar keer doorlezen. Ben zeker een ervaren visser, maar op deze manier met de method feeder vissen is relatief nieuw voor mij. Jouw ervaringen (en natuurlijk ook die van Arie) uit de praktijk bewijzen maar weer dat vissen op heel veel verschillende manieren kan. Ik heb hier iets van geleerd en ik denk een heleboel lezers van deze site ook. Bedankt Ernst!

      Groet,

      Koen.

      Verwijderen
    2. Ernst van der Sluijsdonderdag, 15 mei, 2014

      Graag gedaan, Koen!

      Een kleine aanvulling: Het gebruik van een dyneema onderlijntje door mij ipv een nylon onderlijntje is vanuit een praktisch oogpunt. Op een dyneema onderlijntje kun je naar believen een zacht loodhageltje knijpen, verschuiven en weer verwijderen zonder de onderlijn te beschadigen. Een nylon onderlijntje is hiervoor veel minder geschikt.
      Wil je toch graag een nylon onderlijntje gebruiken in combinatie met een popped up aasje, bijvoorbeeld, omdat je deze graag kant en klaar aanschaft, dan is een "little shot on the hook" montage een goede optie. Ook kun je tungsten putty gebruiken. Ik doe dat laatste niet, omdat ik altijd ruzie krijg met dat spul (verschuiven, er af vallen e.d.)

      Ik heb trouwens tot op heden in de praktijk nog niet ervaren, dat een dyneema onderlijn (nauwelijks rek, erg soepel) een beter zelfhaken door een vis bewerkstelligt, dan een nylon onderlijntje (meer rek, minder soepel), terwijl ik dit in theorie wel verwachtte.
      Ook niet bij het toepassen van een line-aligneer.

      Vissen is gelukkig veel meer dan theorie in de praktijk :-)

      vriendelijke groet,
      Ernst

      Verwijderen
  12. En weer een paar tips erbij! En opnieuw bedankt! :)

    Het shot on the hook vissen is mij bekend. Ik heb hier ook een filmpje van. Voor de liefhebber: https://www.youtube.com/watch?v=1rjrX06_bmk

    Dat laatste wat je zegt over theorie en praktijk klopt helemaal Ernst. Gelukkig wel :)

    Gr Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Koen,

    Welke top gebuik jij, de 2oz, 3 oz of 4oz.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Koen. Welke lijndikte heb jij op je spoel zitten? en welke onderlijn?
    Gr Jos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een tijdje geleden, maar volgens mij had ik hier 0,30 mm hoofdlijn en 0,22 mm 9lb onderlijn van Guru method hair rigs.

      Gr Koen

      Verwijderen
  15. wat was de zwaarste karper die je op deze hengel ving? ik wil er misschien ook 1 kopen maar ik moet ook weten of die de wat grotere ook aan kan want die zwemmen natuurlijk ook rond haha.

    Gr dwayne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dwayne,

      Het gaat meer om de plek waar je vist dan om het gewicht van de karper (overigens kunnen minder zware karpers ook heel sterk zijn...). Voor obstakelrijk water vind ik deze hengel minder geschikt. Voor open water waar je de vis lekker kunt laten gaan is dit hengeltje fantastisch!

      Groet,

      Koen

      Verwijderen