vrijdag 6 april 2012

Penvissen, maar dan anders…

De bloemen geven een bijna zomers gevoel,
maar het water is nog koud…
Even niet vissen bij de boerenbrug. Het was weer tijd voor mijn onderwatercamera. Ik wilde proberen een aanbeet onder water vast te leggen. Met mijn waadpak aan kon ik de camera nauwkeurig op de bodem van het ondiepe water plaatsen.  Het water voelde nog ijskoud aan, maar op deze plek hoefde dat niet te betekenen dat de karpers niet zouden azen.
Heel precies legde ik wat doormidden gebroken boilies voor de camera. Het water stroomt hier behoorlijk, zeker als het gemaal aangezet wordt.  De doormidden gebroken boilies zouden hopelijk iets beter blijven liggen. Om die reden viste ik deze keer ook niet met een ‘gewone’ penmontage. Deze zou minder makkelijk goed voor de camera blijven liggen. Ik viste met een ‘vast’loodsysteem, maar dan wel één in de micro-versie. Dit systeempje van het merk Guru heb ik ook gebruikt op de rivier La Semois en beviel goed. Met een wartelloodje van 35 gram is dit systeempje prima te gebruiken op een penhengel.  Tuurlijk had ik mijn hengel op een beetmelder kunnen leggen, maar in plaats daarvan gebruikte ik een karperpennetje.  Als deze onder zou gaan was de karper al geprikt en hoefde ik voor de zekerheid alleen de haak nog even goed te zetten. De spanning van het zien verdwijnen van het pennetje en het op het juiste moment aanslaan was vandaag niet aan de orde. Eigenlijk heeft dit niks te maken met de traditionele manier van penvissen.  Ik wilde op deze manier een kijkje nemen in de magische onderwaterwereld. Als alles volgens plan zou verlopen kon ik hopelijk een leuk filmpje plaatsen op dit blog. Het liep even anders helaas.
Twee uur lang gebeurt er, op een plek waar ik meestal wel activiteit zie, helemaal niks. De accu van de camera was na twee uur filmen leeg. Ik ruim de spullen op en struin terug naar de auto. Onderweg zie ik een deining in het water. Hier zitten ze vandaag dus! Ik sluip zo dicht mogelijk naar de plek en laat de montage zonder plons naar de bodem zakken. Ik voer niets bij. De boilie, met daarbovenop een felroze plastic maïskorrel, zou best wel eens de nieuwsgierigheid van een karper kunnen prikkelen. Nog geen vijf minuten later schiet de pen onder. Een karper heeft zichzelf geprikt. Voor de zekerheid zet ik de haak door nog even goed aan te slaan. Een karper neemt een flinke spurt en veroorzaak een spectaculaire boeggolf in het ondiepe water. Het is nog vroeg in het seizoen. Het water is nog erg koud. In de zomer vechten deze karpers eindeloos door, maar vandaag is de spirit snel uit de vis en kan ik hem landen. Ik zie meteen een  mogelijk voordeel van deze manier van vissen. De karper is namelijk prachtig onderin de lip gehaakt. Dit waarschijnlijk dankzij het zelfhaaksysteempje…

6 opmerkingen:

  1. pennen met vastlood!?!??!?!?
    je probeert eens wat he.
    hoe zijn je vangsten.
    wij zijn met die kou even van de karpers afgestapt en vissen nu even op andere witvis.
    zowel met de korf als met een pennetje en dit gaat stukken beter als op karper;pestkou!
    groet,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Koen. Tof! Wat ik in situaties met stromend water gebruik is juist schuiflood. 15 tot 30 gram. Prachtig om die aanbeten te zien. Lijkt dus veel op jouw systeem, alleen krijg je wat meer van de 'forplay' mee. Jammer dat net je accu leeg was toen je vis vond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Koen,

    Jammer dat de karpers op een andere stek vertoefde, toch nog een besnorde vriend op het droge, proficiat.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Koen,

    Mooie gave vis man,en goed in de onderlip gehaakt.
    Mijn bescheiden mening is dat dit ook te maken heeft met de lengte van je onderlijn.
    Die film gaat er komen Koen!
    Kwestie van tijd en geduld.

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Koen ,mooi gehaakt inderdaad en ik deel de mening van Hans.Prachtig imitatie aas heb je tegenwoordig en ben er zelf een groot fan van ,ik kijk al uit naar je onderwaterfilmpje,goed beeziigggg...Ciao

    grt Dennis

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Patrick: Tja, ik vang zo af en toe wel een karper, maar de voor mij bekendere voorjaarstekken van de wat moeilijkere wateren laten het nog afweten hoor. Het is simpelweg te koud! We moeten nog eventjes geduld hebben :)

    @Boudewijn: Schuiflood is ook een mooie manier. Misschien ook maar eens proberen. Ik was verder met dit systeem benieuwd naar het bekende kopschudden en daardoor het losschieten van de haak uit de bek van de karper. Ook interessant of dit met deze microclips net zo of juist anders werkt dan met het zwaardere lood. Als we de werkelijke beelden onder water zien gaat het vaak allemaal net even iets anders dan wij allemaal denken te weten. En dan verschilt het gedrag per karper en per water ook nog eens. Het is een oneindige zoektocht, maar wel super interessant. Hopelijk komt de volgende keer de aanbeet voordat de accu leeg is ;)

    @FER: Inderdaad, toch weer even een koude vis in mijn handen gehad. ‘k Heb niets te klagen…

    @Hans: Ik denk ook zeker dat de lengte van de onderlijn een rol speelt op de manier van inhaken. Geduld heb ik, tijd de laatste tijd wat minder, maar ik hoop ook dat die film er gaat komen. Doe in ieder geval mijn best. Bedankt voor je inhoudelijke reactie!

    @Dennis: Imitatieaas heeft mij al heel wat vissen opgeleverd. Zeker in helder water. Dank voor het compliment :)

    BeantwoordenVerwijderen