maandag 8 juli 2013

Penvissen met zoete aardappel

Ik had het niet zo gepland, maar tijdens het avondeten kwam het idee. De aardappel, een favoriet karperaas. En dan met name voor het boilietijdperk. Maar hoe zit dat met de zoete aardappel? Wordt hier wel eens mee gevist? Terwijl ik deze mierzoete knol naar binnen werk besluit ik het te gaan proberen. Deze avond ga ik lekker pennen met overgebleven kliekjes zoete aardappel.


Een uurtje later sta ik aan een prachtige sloot midden in de weilanden. Hier zwemt van alles rond. Ook karper. Geen enorme buffels, maar daar ben ik ook niet naar op zoek. In eerste instantie vis ik met de zoete aardappel rechtstreeks op de haak. Ik krijg vrijwel meteen aanbeten van witvis. Een goed teken! Door hen wordt de zoete aardappel in ieder geval gewaardeerd! Een nadeel van de zoete aardappel is dat het na bereiding erg zacht is en telkens (geholpen door de witvis) van de haak valt. Ik besluit met een hair te gaan vissen.


Ik fleur een brokje zoete aardappel, m.b.v een naald bedoeld voor het splicen van leadcore, aan een hair. Deze naalden zijn dunner dan de bekende boilienaalden. De zoet aardappel is bereid in de oven en heeft daardoor een korstje. De lus van de hair gaat door het korstje en zo blijft het aas redelijk zitten. Ik leg opnieuw in en zie aan het heftig stuiterende pennetje dat de witvis weer actief is. Na een paar minuten haal ik op en zie ik tot mijn genoegen dat de zoete aardappel aan de hair blijft zitten. Ik leg weer in en kijk opnieuw naar het stuiterende pennetje. Dit zal een minuut geduurd hebben. Ineens schiet de pen schuin onder. In een reflex sla ik aan! Raak! Karper! Dus niet alleen de witvis, maar ook de karper kan de zoete aardappel waarderen. Yes! Een mooi exemplaar zorgt voor een leuke strijd die ik gelukkig win. We gaan even samen op de foto. Vervolgens mag de verliezer snel weer terug. Ik heb nog een half uurtje vistijd over. Misschien kan ik er nog een vangen!


Een stukje verderop probeer ik hetzelfde trucje opnieuw. Weer de stuiterende pen. De zoete aardappel heeft een behoorlijke aantrekkingskracht op familie witvis. Misschien niet meer dan maïs of iets dergelijks. Toch is het leuk om weer eens met iets nieuws te experimenteren. Mijn vistijd zit er bijna op. Er lijkt geen karper meer actief te zijn. Of toch? Vlak voordat ik wil vertrekken krijg ik een fatsoenlijke aanbeet. Ik sla aan op... een brasem?  een zeelt misschien? of een joekel van een ruisvoorn? Nee, ik kan de vis zien. Het is toch een karper! Misschien zelfs wel mijn PR! En dat in deze sloot! De karper vecht als een malle. Enorm sterk! Zeker voor het formaat. Een nieuw PR dartelt door de sloot en landt uiteindelijk in mijn net. Ik vang mijn kleinste penviskarper ooit! Nu snel naar huis. Morgen eten we weer zoete aardappel...

 

12 opmerkingen:

  1. Geweldig. Lekker proberen en nog vangen ook. Goeie tip trouwens. Ik denk dat het net als mais een goeie winterkost is voor onze vriend karper.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met je nieuwe PR ;-) Zelf hou ik het ff bij de good old aardappels gezien de uitstekende resultaten.Maar zo nu en dan eens een ander aasje proberen is ook leuk,en plekken waar welliswaar kleinere karper vertoefd maar wel in grotere aantallen zijn daarvoor uiterst geschikt.Het blijft toch maar een prachtvis groot of klein...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik ben een liefhebber van de aardappel.
    Nog nooit van gehoord Koen,wel van aardappel maar niet van deze zoete versie.
    Is dat een bepaald ras of kleuren en zoet je deze zelf?
    Aangezien jullie ze ook eten verwacht ik dat het een ras is.

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Michael: Een goed aas voor de winter? Dat zou best eens zo kunnen zijn! De winter is nog ver weg, maar als het zover is ga ik het proberen.

    @Dennis: Dank je. Ben er enorm blij mee ;) Maar wat je zegt is ook zo. Klein of groot, ze zijn allemaal mooi. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd helemaal niet bezig ben met de ponden. De oppervlaktekarper van laatst bijvoorbeeld. Vlak nadat ik hem had teruggezet bedacht ik me dat ik hem helemaal niet gewogen had, haha. Gewoon lekker vissen en af en toe wat vangen. Niet te moeilijk doen, maar vooral lekker genieten… zo sta ik er nu in :)

    @Hans: Het is inderdaad een ras. De zoete aardappel wordt ook wel bataat genoemd. Je hebt ze in de roze en witte variant. Zelfs bij de Lidl zijn ze tegenwoordig te koop, maar sowieso bij toko’s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Koen,

    Zit je bij mij in de buurt te vissen :)))) Eigenlijk een raar aas de aardappel. De smaak is vrij neutraal en heeft weinig aantrekkingskracht. De zoete aardappel dat ga ik ook eens proberen!
    Mooie karpertjes!

    Groet, Björn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Björn,

    Ja klopt! Even lekker stekkenpezen ;)

    Wat jij zegt vind ik ook. In vergelijking met veel ander aas is de 'gewone' aardappel een neutrale zetmeelbal. Zonder jus vind ik er zelf niet veel aan, maar daar denkt de karper blijkbaar anders over. Maar ja dat is ook zo met gekookte kippenmaïs. Ben blij dat ik het niet hoef te eten ;).

    Hoe dan ook... misschien heeft de zoete aardappel een nog grotere vangkracht! Ik ga het in ieder geval vaker gebruiken. Ben benieuwd naar jouw ervaringen!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Koen, wat ben jij een geweldige penvisser, proficiat !
    Ik ben zelf ook een tijdje gestart met het pennen, maar 1 iets begrijp ik niet, als je onderste loodje op de bodem ligt, en je topje staat net boven water uit (+-1cm) en de bodem word even 2 cm dieper, gaat je dobber toch onder, dan denk ik steeds dat ik beet heb, is het normaal dat mijn pen afdrijft met de stroom, op filmpjes blijven de karperpennen altijd mooi staan ook al stroomt het water.
    Hopelijk kan je mij helpen !

    Met vriendelijke groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, zoals jij het beschrijft peil je erg precies uit en dat kan alleen op een hele vlakke bodem. Heb je iets meer verloop dan moet je iets meer lijn boven het loodje over de bodem laten lopen. Je aanbeten komen iets minder direct door, maar dat hoeft niet een probleem te zijn. In stromend water gebruik ik een wat zwaardere pen. Je kunt dan iets meer lood gebruiken dat ervoor zorgt dat je montage blijft liggen. Het extra drijfvermogen van de zwaardere pen zorgt ervoor dat deze niet wordt ondergetrokken. Natuurlijk zijn er wel beperkingen. Bij een te stevige stroming stap ik over op de ‘vast’loodmontage. Ik hoop dat het zo duidelijk is. Veel succes! Gr. Koen.

      Verwijderen
  8. Bedankt ! Tijfel over m'n aanpak... pfff wil het penvissen zo graag beheersen... Maar dan nog 1 iets, hoe knoop jij een hair aan jouw haak. is dit met de hoofdlijn of ? Doej je het met de rest van de draad met je bloedknoop ? of hoe ? graag hulp. Zou graag eens vissen met de hair bij penvissen ! Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik met een hair vis vis ik sowieso met een aparte onderlijn (denk bijvoorbeeld aan supernatural van Korda). Ik maak eerst de hair, dan komt de haak eraan m.b.v. een knotless knot (precies zoals rigjes gemaakt worden bij het statisch vissen). Dit onderlijntje bevestig ik aan de hoofdlijn m.b.v. een kleine wartel of m.b.v. de dubbele grinnerknoop. De knopen kun je wel vinden via google. Gr Koen.

      Verwijderen
  9. Vorige week voor de eerste keer met de zoete aardappel gevist. Karper kreeg geen kans, omdat de witvis er eerder bij was. De dag erop opnieuw aardappelen gekookt, nu iets harder, maar wederom slaagde de witvis erin het aas van de hair te halen. Oranje kleur van die aardappelen is wel opvallend. Op dezelfde manier gevist, zoals jij hier op de foto laat zien Koen. Maar ik ga er zeker weer mee aan de slag. Groeten Eddy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oké, maar bij mij kwam de aardappel uit de oven en maakte ik gebruik van de harde korst. Misschien zit het hem daarin? Verder gebruikte ik de boiliestoppers van Korda. Kan ook nog een verschil maken. Succes in iedere geval! Gr Koen.

      Verwijderen