maandag 1 juli 2013

De sloot – deel 7 (De slimme domme)

Het filmpje voorjaarsobservaties bij de sloot  eindigt met een aan de oppervlakte slurpende karper. Dit beeld heb ik niet los kunnen laten. Telkens als het mooi weer was en ik bij de sloot wandelde strooide ik wat brokjes op het water. Binnen enkele minuten vonden deze gretig aftrek bij de voorntjes die in groten getale deze sloot bevolken. Geregeld zag ik een paar karpers in de bovenste waterlaag, heen en weer, onder de brokjes doorzwemmen. Tot azen gingen ze zelden over. Alsof ze wel wilden, maar niet durfden. Op één karper na… één karper pikte met regelmaat een brokje van de oppervlakte. Ik had verwacht dat met veel geduld en veel voeren de andere karpers ook aan de oppervlakte zouden gaan azen, maar dit gebeurde niet! Misschien is het eten aan de oppervlakte voor deze karpers iets onnatuurlijks? De sloot is niet bepaald een water waar een omaatje iedere dag de eendjes komt voeren. In wateren waar dit wel gebeurt leren de karpers al snel dat er geen gevaar is en ze tussen de eenden een gemakkelijke maaltijd kunnen bemachtigen. Maar die ene karper dan? Is deze zo ‘slim’ doordat hij/zij weet hoe dat moet? Het bovenstandig eten met een onderstandige bek aan de oppervlakte… of juist zo ‘dom’ door het gevaar niet te zien? Hoe dan ook, ik moest en zou deze slimme domme karper vangen…

 
Op een warme middag liep ik weer langs de sloot en strooide wat brokjes. Deze keer lag er wel een hengel in de auto. De laatste tijd nam ik deze niet mee omdat de verleiding om te gaan vissen dan te groot zou zijn en ik te lang van huis zou zijn. Deze middag had ik mezelf toestemming gegeven wel wat langer weg te blijven en dus kon ik vissen. Aardige kerel die Koen, al zegt hij het zelf. Als de slimme domme karper weer zou gaan azen greep ik mijn kans. Terwijl ik observerend rondliep bedacht ik ineens dat ik de foampjes vergeten was. Deze had ik wel nodig want de haken die ik gebruik hebben meer drijfvermogen nodig dan die van een paar kattenbrokjes. Ik liep naar de auto en snuffelde wat in alle vakjes. Zoals altijd zwerven er wel wat losse visspullen in de auto rond en deze keer gelukkig ook een bakje pop-ups. Ik prutste wat en even later had ik een mooi drijvend geheel gefabriceerd. Het op maat gesneden pop-upje dreef bovenop de twee kattenbrokjes. De haak hing verticaal in het water, prikklaar. Ik zag het wel zitten en liep, ook al had ik de karper nog niet zien azen, met visgerei terug naar de plek waar ik gevoerd had. Door het vele observeren wist ik wat er zou gaan komen en ik was dan ook niet verbaasd dat de slimme domme karper inmiddels van het ene brokje naar het andere aan het happen was.


Ik bleef ver van de kant, dit om een schrikreactie te voorkomen, en wierp mijn montage over de happende karper heen. M.b.v. een Korda Kruiser Controller oppervlaktedobber is dit goed te doen. Je kunt hier ver en precies mee werpen en ze landen zacht op het water. Rustig trok ik het geheel terug tot in het gebied waar de karper aan het azen was. Met het hart in mijn keel volgde ik de route van de azende karper. Steeds dichter werd mijn haakaas benaderd. Net zolang totdat ik de bek uit het water zag komen en over de groene pop-up zag gaan. Nog voordat de korda-dobber in beweging kwam sloeg ik aan. Dit werd ook wel tijd want mijn ademhaling was al een tijdje gestokt. Een adrenalinestoot zorgde ervoor dat ik weer een teug lucht nam. Ondertussen explodeerde het water. Ik had een oppervlaktebak gehaakt! Het uiterste werd gevraagd van mijn 2lb penhengel maar het lukte. Na een heftige strijd kon ik voor de tweede keer de two tone scheppen.  Voor de tweede keer, want in april ving ik deze vis ook al. Toen m.b.v. een zelfhaaksysteempje. Het in zo’n korte tijd twee keer vangen van dezelfde vis vind ik normaal gesproken niet zo leuk, maar de manier waarop ik deze vis voor de tweede keer ving is zo mooi dat ik er deze keer wel blij mee ben. De two tone… de slimme domme two tone… tot de volgende keer… misschien dan wel op de pen.

7 opmerkingen:

  1. Koen, leuk om weer een verhaal van je te lezen. Denk dat de bevrediging van het vangen van deze slimme domme top was. Weet je of deze two tone groter en zwaarder is dan de andere karpers die niet azen? NB zoekend naar een verklaring.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HOi Koen,
    Ik denk niet zozeer dat het ligt aan de herkenbaarheid van oppervlakte aas. De kracht van de brokjes is juist dat ze ook deeltjes afgeven die afzinken en zo de vissen naar boven lokken.Op wateren waar nauwelijks tot niet gevoerd wordt met brood of oppervlakte-aas komen ze de ene keer snel naar boven voor de brokken en de ander keer niet. Waarom? Geen flauw idee, maar er zijn nu eenmaal van die dagen. Misschien is de door jou gevangen vis een 'pilotvis', eentje die als eerste begint te eten en dingen test, de gretigste misschien wel. Je hebt hem wel en op een andere manier gevangen. Lekker zo even in een jezelf vrij gegeven uurtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verhaal met een mooie vis. Waarom? Ja moeilijk soms. Ik denk niet dat het oppervlakte aasgedrag te maken heeft met het voeren van de eendjes en de herkenning van deze korsten. In het filmpje van roderick langeveld genaamd at your surface zie je dat hij op een privewater vist. Hier worden de eendjes niet gevoerd en toch is de vis erg actief aan de oppervlakte. Maar waarom dan wel de two-tone en de anderen niet. Ik heb wel een theorie maar kan deze niet onderbouwen.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een eigenwijze maar wel zeer fraaie carp! 1 en al muscles kan me heel goed voorstellen hoe het hengeltje zijn best moest doen ;)

    Grtz!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @FER: Ja de bevrediging was top! Deze karper komt wat steviger over dan de andere karpers, maar qua lengte zwemmen er vergelijkbare rond. Tenminste… dat is mijn inschatting nu. De vraag waarom iets wel of niet gebeurt blijft altijd lastig. Ik heb in dit verhaal een gedachtegang getypt, maar het is ook niet meer dan dat. Had ik het verhaal een dag later getypt dan was de gedachtegang misschien ook anders geweest. Vissers die denken te weten hoe alles werkt ben ik al heel vaak tegengekomen. Nog nooit ben ik een visser tegengekomen die werkelijk wist hoe het zat. Gelukkig niet, want dan wordt het spelletje snel saai.

    @Boudewijn: Ja, dat is de kracht van de brokjes en ik zie dat ook aan het gedrag van de karpers die eronder zwemmen (meer onrust dan voor het voeren, onder de brokjes doorzwemmen etc). En ik heb net als jij geen flauw idee waarom ze de ene keer wel (snel) omhoog komen en de andere keer niet. En dat dit verschilt per water is mij ook een raadsel. Hetzelfde geldt voor springende karpers. Op het ene water doen ze dit wel en op een ander water zelden. Waarom? Waarom springen ze überhaupt? In de tijd dat ik ook wel eens op barbeel viste had je deze verschillen ook met aas. Op het ene water werkte kaas wel op het andere water totaal niet. Waarom? Met simpele verklaringen als dressuur, het niet kennen van het voer en dergelijke red je het niet. Nou ja, we weten niet alles en zoals ik in de reactie op FER al aangaf is dit wel zo leuk!

    @Michael: Dank voor het compliment! Ik heb ook vaak karpers aan de oppervlakte gevangen op wateren waar de eendjes nooit gevoerd worden. Het hoeft er niet mee te maken te hebben… ook daar azen ze (zoals jij ook aangeeft) dus aan de oppervlakte. Aan de andere kant heb ik ook wel eens karpers tussen gevoerde eenden zien azen die bij wijze van spreken uit je hand aten. Het is een feit dat vissen iets kunnen leren. Niet dat ze een bewustzijn hebben, maar het gedrag veranderd wel door invloeden van buitenaf. Maar ja, daar is nog niet alles mee te verklaren. Onderbouwen van een theorie vind ik dan ook erg lastig. Het roept vaak alleen maar meer vragen op. Maar goed, dat vind ik dan juist weer leuk. En jij vast ook, anders had je niet gereageerd, toch? ;)

    @Dennis: Zou dat het zijn! Het is gewoon een eigenwijze karper! Of toch een spierbundel zonder hersens? Kan ook natuurlijk ;)
    Sowieso superleuk om te vangen op een penhengel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker gevist koen! Two Tone de naam zegt het al! Hij vroeg erom om 2 keer gevangen te worden :)

    Groet, Björn



    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Björn, zo had ik het nog niet bekeken ;) Hmmm, dan zal ik hem denk ik niet nog een keer op de pen vangen… maar zoals je zegt, k ’heb lekker gevist en ben tevreden :)

    BeantwoordenVerwijderen