donderdag 2 februari 2012

De Jacht - Metersnoek 15

Het afgelopen weekend zat ik ’s ochtends na een nachtvorst weer bij het kanaal. Het kanaal waar ik de week ervoor een metersnoek ving. Het grootste deel van het kanaal was dichtgevroren. Bij de brug lag het nog open.


Ik zat er te genieten in het zonnetje. Ik voelde me op en top relaxed. Een beetje dromerig, niet optimaal geconcentreerd. Een onwerkelijk gevoel. Alsof  ik naar een vertraagd afgespeelde wereld keek. Af en toe heb ik dit. In mijn geval een slecht voorteken. Zou er een griepje in aantocht zijn… 

Na een uurtje vissen onder de brug hield ik het er voor gezien. Ik zocht een nieuwe stek op. Twintig meter verderop liet ik de aasvis aan de rand van het ijs naar beneden zakken. Het felle zonlicht zorgde voor een hemelse gloed rondom de doodaasdobber. Ik had moeite om wakker te blijven.


Zo had het geen zin. Ik gedroeg me als een tuinkabouter. Je weet wel, zo een met een hengeltje bij een vijver. Die vangen ook nooit wat. Tijd om naar huis te gaan.
Onderweg naar huis kwam ik langs een andere brug. Ik had de radio hard aangehad en was weer een beetje terug op aarde. Toch nog eventjes proberen dan! Zo heb ik wel vaker een kansloze dag om weten te buigen naar een succesvolle dag. Anderhalf uur heb ik echt mijn best gedaan. Ik heb mijn dode voorn ieder hoekje rondom de brug laten zien. Het mocht niet baten.


Thuisgekomen kroop ik onder de wol. Ik zette mijn koptelefoon op en keek op mijn laptop naar de serie A Passion for Angling. Deze prachtige serie paste precies bij hoe ik me voelde. Dromerig, even pas op de plaats, rust. Hooguit 10 minuten heb ik het volgehouden. Ik viel vervolgens in een diepe koortsige  slaap. Zo een met hele rare dromen. De hele middag heb ik geslapen. Ik had het even nodig…

4 opmerkingen:

  1. Bah! Wat vervelend. Maar ja, er aan toe geven is het enige dat werkt. Sterkte! Dat je maar weer snel kiplekker bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beterschap kerel ik weet wat je voelt ik heb dat ook als ik ziek word van die maffe dromen, daar word je niet vrolijk van.

    Groeten bernard

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Koen,

    Momenteel voldoende tijd om onder de wol te kruipen, vissen zit er toch even niet in. Hopelijk ben je weer opgeknapt als de dooi zijn intrede doet, sterkte!

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt mannen! Inmiddels voel ik me een stuk prettiger. De koorts is nog niet helemaal voorbij... is nu schaatskoorts geworden ;)

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen