zondag 6 mei 2012

De boerenbrug 7 (Goud aan het einde van de regenboog)

De karper die ik de vorige boerenbrugsessie heb verspeeld zit nog steeds in mijn hoofd. Gaat er ook niet meer uit. Om goud te vinden moet ik doorzetten…  en dat doe ik…
Ik had niet het plan om bij de boerenbrug nachtjes te gaan vissen. Meestal houd ik mij vast aan gemaakte plannen. Deze keer niet. Ik ging dus toch een nachtje boerenbrug doen. Niet te dicht bij de brug, want de plaatselijke veldwachter (ik noem hem veldwachter, want hij lijkt zo uit een Dik Trom verhaal te komen) kan nogal moeilijk doen over kamperen met hengels.
Met het karretje liep ik een paar honderd meter het veld in. Alle materialen voor een nachtje vissen pasten er precies op.

Alles bij me voor een nachtje kamperen...
In de schemering zette ik het parapluutje op. De wekker werd op ’s ochtends half zes gezet zodat ik weer weg was voordat meneer de veldwachter zou komen. Op een leuke manier best spannend allemaal!
Nu kunnen ze me niet meer zien...
Ik sliep nog geen tien minuten voordat de eerste aanbeet kwam. Een joekel van een graskarper werd even gefotografeerd. Dit kon wel eens een onrustig nachtje gaan worden!
Een joekel...
Ik zat niet echt te wachten op een record aantal graskarpers in één nachtje vissen. Door het vooruitzicht hierop had ik een beetje moeite met het opnieuw vatten van de slaap, maar uiteindelijk had een mooie droom mij te pakken. Je hebt van die nachten dat je zó lekker ligt. Dit was zo’n nacht. Af en toe werd ik even wakker van wat geritsel, maar gelukkig lieten de graskarpers mij doorslapen. Pas heel vroeg in de ochtend, het was nog donker, had ik weer een aanbeet. Niet meer dan een paar piepjes kwamen uit de richting van mijn verre hengel. Rustig liep ik ernaartoe, want ik verwachtte een graskarper of een brasem.  Nadat ik mijn hengel op had gepakt begon een vis heftig onder de top te vechten. Dit was geen brasem en zo te voelen ook geen graskarper. Een gewone karper vecht ook niet zo. Nee, het kon maar één soort zijn. Zeelt! En een beste ook! Ik heb wel een passie voor zeelt. Prachtige vissen met hun rode ogen, maar deze klomp goud is misschien wel de mooiste zeelt die ik ooit heb gevangen.
Mijn mooiste zeelt ooit...
Ik was er superblij mee en met een glimlach op mijn gezicht probeerde ik nog eventjes te slapen. In de verte begon het te rommelen. Onweer hield mij uit mijn slaap. Steeds dichterbij kwam het. Slapen lukte niet meer. Ik pakte alle spullen snel bij elkaar en liep, het begon al te regenen,  met het karretje terug naar de verdekt opgestelde auto. Ik laadde alles zo snel als ik kon in. Het begon steeds harder te regenen. Plotseling een verblindende flits direct gevolgd door een harde knal. Het onweer zat recht boven mij. Blij dat ik niet meer in het veld liep stapte ik snel in de auto en reed weg. Voordat de veldwachter mij had kunnen betrappen lag ik alweer thuis de verloren uurtjes slaap in te halen. Een nachtje boerenbrug was achteraf geen slecht plan. Ik ben blij met de zeelt, heel blij, maar hoop de volgende keer weer op een karper. Een hele grote als het even kan…

6 opmerkingen:

  1. Hoi Koen,
    Geen woord te veel gezegd,werkelijk een schitterende golden zeelt.
    Gefeliciteerd!

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw Koen!!

    Wat een machtige vis(die Zeelt uiteraard ;-))! Wat was de lengte?

    Die Boerenbrug begint steeds meer geheimen prijs te geven...

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Koen,

    Mooie plaatjes (avondrood, plomp in de sloot!). Schitterende droomvis! Ben ook wel benieuwd van de afmetingen.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heey Koen,heb zelf ook zo`n plek waarbij je met het licht worden beter weer weg kan wezen,en waarbij de tent pas in het donker opgezet kan worden maar het heeft ook wel iets ghehe:)De graskarper foto`s blijven mooi,wat een bak is het ook :O En zo`n mooie zeelt heb ik nog nooit vast mogen houden,schitterend...wat een vissen levert je stek op ,fenominaal en ben nu ook wel benieuwd hoe groot die schub geweest moet zijn,als ik het zo lees dan kan het toch een serieuze 30`er geweest zijn...(ff inwrijven :p)Groet,Dennis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Hans: Nee, ik heb niet overdreven hè? Prachtige vis. Ben er erg blij mee :) Bedankt voor de felicitatie!

    @Dale: Tja de lengte hahaha! Als karpervisser richt ik mij altijd meer op de ponden en dus had ik geen meetlint mee :( Maar ach, de vis wordt er niet minder mooi om. Ik schat de zeelt op 55 cm.

    @FER: Inderdaad een droomvis. Niet alleen qua formaat, maar vooral qua schoonheid.

    @Dennis: Nou Dennis, je maakt het loslaten van die verspeelde karper er niet makkelijker op zo, hahaha! Maar dat geeft niet want het werkt ook wel weer motiverend om door te gaan :) Ik moet je dus maar bedanken ;) Die graskarper was inderdaad ook mooi, maar de zeelt was meer een verrassing. Ben heel benieuwd of het ook gaat lopen qua schubkarpers en een spiegel behoort ook nog tot de mogelijkheden. We zullen zien…

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha,grappig..

    Ik ben met elke vis die ik vang op lengte gericht... Zit erin,gaat er niet meer uit ;-)

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen