vrijdag 11 mei 2012

De boerenbrug 8 (twijfel)

De boerenbrug… het leek een goed plan, maar ik voel twijfel. De stand tot nu toe: één schubkarper op de mat, één grote karper verspeeld en een paar karpers gespot. Overheersend zijn de graskarpers. Een groot deel van mijn voer is beland in deze veelvraten. De bonusvis in de vorm van een prachtige zeelt maakte veel goed.

Vandaag  is het warm drukkend weer. Er is onweer voorspeld. Als er een moment is dat er karpers vanuit het grote water richting de sloot trekken dan is het nu wel. Ook al is er onweer voorspeld, ik moet en zal, gedreven door de drang naar succes, richting boerenbrug. Even na het avondeten breng ik mijn jongste dochtertje naar bed. Ik rijd vervolgens snel naar de brug. Het zonnetje brandt fel, maar in de verte komt er een flinke wolkenpartij aan. Ik heb een gehaast gevoel. Hoort niet bij vissen, maar ieder moment kan ik door het weer gedwongen worden te stoppen. Ik hoop nog net even, voordat het gevaarlijk wordt,  te scoren. En scoren doe ik. Het gevoel wat ik eraan over houd is helaas geen goed gevoel. Alsof ik in eigen doel heb gescoord. Weer een graskarper! Tijdens de dril begint het te regenen. Donkere wolken naderen in rap tempo. De graskarper wordt na de landing snel onthaakt en zonder foto teruggezet. Het regent steeds harder. Snel naar huis voor het onweer begint.
Weer geen gewone karper. Wat is er aan de hand? Hebben ze andere paaigronden ontdekt? Is er in het aangrenzende grote water sterfte geweest de afgelopen winter? Heeft het nog zin om door te gaan bij de boerenbrug? Zal ik proberen met lichter materiaal de jacht op zeelten te openen? Wie weet zwemmen er nog meer prachtige exemplaren rond op mijn stek. Of kan ik mij beter gaan richten op een ander water? Maar het is zo mooi bij de boerenbrug!  Ik twijfel…
Donkere wolken naderen in rap tempo...

13 opmerkingen:

  1. Ha Koen,jammer dat het niet wil vlotten met de schubs.Ik heb dus een gelijksoortig probleem probleem op mijn voorjaarstek,dus ben maar wat andere plekken gaan bevissen en met succes!Vanmorgen 3 uurtjes aan de plassen gezeten en nog een leuk schubje gevangen van 16,5 pond met een pop up rig.Deze week herhaal ik dat indien mogelijk nog 1 a 2 keer,en die week erop nog 1 keer proberen op de voorjaarsstek.Maar als de karpers dan nog steeds niet aanwezig zijn hou ik het er voor gezien.Met licht materiaal op zeelt is natuurlijk ook interessant,succes met je keuze in ieder geval. Groet,Dennis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Koen,

    Tja, volg je gevoel zou ik zeggen. Geldt voor veel zaken maar met jou ervaring zeker m.b.t. vissen. Good luck met de keuze en succes.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Koen,

    Waarom pas je de grootte van je voer niet aan? 30-40mm ballen? Knap gras die dat wegkrijgt (denk ik)... Succes man!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Koen,

    Mooi verhaal en ik zie de overéénkomsten met mijn hobby.
    Eén ding weet ik inmiddels wel: "De aanhouder wint".

    Succes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Koen,
    ik zou zeker niet opgeven hoor! Wat Rene ook al zegt: De aanhouder wint! Ik begrijp die twijfel zeker,maar je hebt er nu al flink wat tijd in gestoken.

    Wat Rolf zegt zou inderdaad een verandering teweeg kunnen brengen. Het is zeker het overdenken waard!
    Succes.

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Dennis: Slim van je dat je het ook op andere stekken probeert. Mooi ook dat je op die manier toch succesvol bent. Klasse hoor! Nu ken ik natuurlijk veel vissers in mijn regio en ik weet dat zij ook nauwelijks vangen. Het is net of het hier maar niet op gang wil komen. Tuurlijk zijn er altijd van die makkelijke watertjes waar je altijd kunt scoren, maar daar moet je net zin in hebben. Ook is er de afgelopen winter/vroege voorjaar erg veel karpersterfte geweest . Prachtige wateren waar ik veel heb gevist zijn echt helemaal kapot. Treurig! Het water dat in verbinding staat met de sloot bij de boerenbrug is misschien ook wel flink uitgedund qua karperbestand, maar zeker weet ik dit niet. Ik ga dus nog maar even door bij de boerenbrug en hoop dat ze nog komen. Komen de schubs niet dan is het vissen op zeelt een mooi alternatief om toch op deze prachtige stek te kunnen blijven vissen.

    @FER: Bedankt FER. Zoals je in de reactie op Dennis hebt kunnen lezen ga ik nog even door. Het zou niet goed voelen nu te stoppen :)

    @Rolf: Heb ik ook al aan gedacht. Maar goed, het probleem is nu vooral dat er weinig gewone karper zit. Dat was een paar jaar geleden wel anders! Toen ving ik ook wel graskarpers, maar kwam er met meer regelmaat een gewone karper tussendoor. Tijdens het observeren zag ik toen ook veel meer activiteit van gewone karpers. Het is nu akelig stil, op de graskarpers na dan. Maar goed, ik houd je advies in mijn achterhoofd. Bedenk me ineens dat ik wel een keer een verhaal van Co Sielhorst heb gelezen waarin hij beschreef dat ook graskarpers (ondanks de klein ogende bek) enorm groot aas kunnen wegwerken :(

    @René: Hallo René, wat leuk dat je hier reageert! Ik volg je met veel plezier :) Bedankt voor het compliment! Ik geef niet zomaar op hoor, en ben me er ook van bewust dat de aanhouder wint :)

    Mensen bekijk het blog van René Smits eens. Prachtige foto’s! Zeer de moeite waard! http://dewerelddoormijnlenzen.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Dale,

    Ik geef niet op, nu nog niet in ieder geval. Maar goed, blijkt het over een paar weken zo te zijn dat er echt bijna geen gewone karper meer zit bij de boerenbrug, dan kun je je afvragen hoeveel zin het nog heeft om daar door te gaan. Ik hoop dat ik binnenkort met een positiever verhaal kan komen :)

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog ff een dingetje,Koen..

    Ruik jij karper daar?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Dale, je moest eens weten hoe overheersend de geur van graskarpers is, hahaha. Maar ik snap wat je bedoelt denk ik. Door de geur van graskarpers heen meen ik toch nog steeds karper te ruiken. Het geeft mij net genoeg vertrouwen om door te gaan…

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hahahah,ok!!!

    Jij snapt wat ik bedoel ;-). Het loslaten van die plek kan ook nuttig zijn. Niet helemaal loslaten natuurlijk,maar af en toe terugkeren en tussendoor andere wateren bevissen. Op die manier heb ik ook vaak karper gevangen op stekken waar ik de karper rook maar nooit ving. Waarschijnlijk omdat ik te graag wilde... Ik ken je stek niet,maar ik ben er van overtuigd(door je verhalen..) dat daar mooie vis zit. En anders laat ik wel een keer zien hoe je knollen vangt op nieuwe stekken,hahhahah... ;-). Koen,doorzetten mate!!

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goede tip Dale! Tussendoor even ergens anders vissen kan verademend werken. Ik zet door hoor! Bedankt voor je mooie reacties :)

    Groet,

    Koen.

    PS. We houden contact... of het nu bij jou of bij mij is, we gaan nog een keer samen achter die schubs aan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Koen,
    graag gedaan hoor ;-).Er zijn maar weinig vissers die verhalen zo kunnen neerzetten dat ik er beelden bij kan plaatsen. Jij en Hans Koeslag zijn exceptioneel in dat opzicht. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat ik niet van de anderen geniet....

    Ok,ik heb genoeg geslijmd. Nog eventjes een muziekje voor je ;-). Mocht je dit niet willen ontvangen op je blog dan moet je maar ff moderaten en het mij melden. Even goede vrienden ;-).

    http://www.youtube.com/watch?v=cBX4jILkVcU&feature=related

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou Dale, dat vind ik erg leuk om te horen! Bedankt!

    Ook bedankt voor de muziektip! Kan ik wel waarderen hoor, ook op dit blog. Karpervissen en muziek gaat heel goed samen heb ik ooit ergens gelezen ;) Zal het beluisteren, maar eerst kruip ik onder de wol. Morgen weer werken.

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen