woensdag 2 mei 2012

De boerenbrug 6

Wie al stiekem naar beneden heeft gescrold heeft gezien dat ik heb gevangen. Het was nog voor Koninginnedag. Bij de boerenbrug. Geen graskarper, maar een schub. Wat was ik gelukkig… toen…
Tja, want nu een paar dagen na Koninginnedag heb ik nog steeds een kater. Niet van de drank, maar van een knal! Een knal van een knappende lijn.





Het is de dag na Koninginnedag. Ik had het plan een nachtje te gaan vissen, maar wilde voordat ik ging inpakken eerst nog even voeren bij de boerenbrug. Het was mooi zonnig weer. Onder een tak zag ik een paar langwerpige schimmen. Graskarpers natuurlijk. Ik deed mijn polaroid bril op om beter in het water te kunnen kijken. Het was niet makkelijk te zien, maar onder de graskarpers lagen zeker drie schubkarpers.
Ik twijfelde over het nachtje. Eigenlijk had ik veel meer zin in pennen bij de boerenbrug. De kans dat ik tijdens het pennen één van de schubkarpers zou haken was niet groot. De kans op een graskarper des te groter. Toch koos ik voor het pennen. Ik weet dat ik ergens anders door nachtjes te draaien meer kans maak op dikke dertigponders, maar inmiddels heb ik zo’n band opgebouwd met alles wat met de boerenbrug te maken heeft dat ik nergens liever zit dan daar. Bij de boerenbrug zwemmen nog niet het aantal karpers dat ik er zo vlak voor de paai had verwacht. Wat dat betreft valt het er tegen, maar ik zit er zo fijn! Het stikt er van de roofvogels, het is er rustig. 'k Heb geen last van concurrerende karpervissers, in de schemering lopen de reeën gewoon tien meter langs mij. Een droomplek die ik ondanks het gebrek aan karpers niet zomaar loslaat. De drie gespotte schubkarpers geven me weer een beetje hoop. Ik voer heel voorzichtig wat rondom de vissen om vanavond met mijn penhengel terug te komen.
Thuis maak ik mijn penhengel klaar met een 35/00 parallelium-lijn. Deze lijn gebruik ik normaal gesproken niet voor het penvissen, maar de overhangende tak is een serieus obstakel waar ik rekening mee moet houden.
Eindelijk is het avond en ik sluip naar de bewuste plek.  Op vier meter afstand van de tak laat ik het pennetje met een onderhands worpje  in het water landen. Het duurt niet lang voordat deze in een vloeiende beweging wegloopt. Ik sla aan op een zware vis. Deze probeert naar de tak te vluchten, maar volgens plan kan ik dit voorkomen door de vis niet op gang te laten komen. Ik heb de volledige controle en zie zelfs even de linkerflank van de vis aan de oppervlakte komen. Het is een flinke schubkarper en ik kan mijn geluk niet op! Plotseling een knal. Een enorme boeggolf verplaatst zich dieper de sloot in. Mijn lijn is gebroken. Niet eens op de knoop! En ik had alles thuis nog wel zo goed gecheckt. Zo hard trok ik toch niet?
Verward sta ik naar het wapperende lijntje te kijken. Ik snap het niet en voel een letterlijke pijn. Ik probeer te relativeren. Er zijn veel ergere dingen in de wereld… het is maar vissen…  Het relativeren lukt totaal niet. Het was echt een grote karper en ook nog eens op de penhengel.
De hengel wordt vloekend weer in orde gemaakt. Ik trek er vervolgens voor de verandering twee enorme brasems uit. Die zitten er dus ook. Een stukje verderop vang ik later ook nog een mooie graskarper op de pen. Deze gaf overigens een fantastische dril, maar echt genieten kon ik er niet meer van.

Terug naar afgelopen vrijdag. Die avond viste ik met twee hengels allebei statisch. Het was een avond met een prachtige zonsondergang. De vogels vloten mij de oren van mijn hoofd, maar dit was niet het enige gefluit! Deze avond kreeg ik de eerste volle fluiter van een prachtige boerenbrug schubkarper. Ik was er dolgelukkig mee, toen nog niet wetend dat ik nu een kater zou hebben…

13 opmerkingen:

  1. Ja Koen,
    dat is zeker balen en ik begrijp die borrel wel ;-). Die relatie met grote karpers en wapperend nylon lijn is mij niet geheel onbekend.

    Toch heb je er dus een schitterende schubkarper uit weten te halen. Wat een vis zeg!
    Maar het begint nu dus wel een beetje te komen...

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is mooi errug k*t van die vis! Wel wat pleistertjes voor de wonde... Stel dat je die niet had gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg jammer Koen van die dikke op de pen...je zult vast wel weer een herkansing gaan krijgen!

    Lijkt mij erg genieten daar bij de boerenbrug veel natuur en dieren,Top!

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ai, er was geen pret meer te beleven na die knapper en volkomen te begrijpen.. t kon wel eens de topper van dat water zijn. Maar aan de andere kant zonder tegenslagen is er ook geen euforie en des te zoeter zal die smaken ;)

    Keep up the good work!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch langs iets scherps dan helaas ,onder spanning is het ook met 35/00 zo gebeurd.Maar wel balen idd want je had juist rekening gehouden met de omstandigheden,extra zuur daarom....het zijn van die enkele keren dat je gewoon de klos bent wat je ook doet.In ieder geval ben je de schubs nu tegengekomen en wellicht een herkansing???Maar das ook een mooie schub die 2de ,morgen ochtend ga ik zelf weer eens een paar uurtjes ,2 dagen gevoerd...1 hengel statisch en 1 penhengel dus dat gaat ehm helemaal worden :p

    Groet Dennis

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Donders! Wat zuur en wat herkenbaar. Het cliché dat Tsak aanhaalt is helaas wel waar. Eerst bloeden. Dan slachten. Gij zult slachten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Dale: Het vangen van een grote karper geeft niet voor niets zo’n euforisch gevoel. Het kan namelijk ook mis gaan zoals helaas deze keer bij mij :( Ik zou die andere schubkarper bijna vergeten, maar dat was ook een hele mooie hoor! Dank dat je daar nog even over bent begonnen :)

    @Boudewijn: Die pleisters heb ik inderdaad nodig gehad. Als ik die niet had gehad... ik durf er bijna niet aan te denken ;)

    @Hans: Ik geniet er echt van daar. Elke keer weer vakantiegevoel. Maar goed, ook op vakantie gaat er wel eens iets mis, haha. Ik hoop op een herkansing.

    @Tsak: En zo is het! Vroeg of laat komt het euforische gevoel en deze zal zo zoet zijn dat ik geen glazuur meer op mijn tanden heb ;) Bedankt voor het reageren Tsak! Leuk!

    @Dennis: Ben benieuwd hoe je sessie was! Tja, iets scherps zeg je… ik weet het niet hoor. Tussen mij en de vis zat niets en bij de tak kwam de vis niet doordat ik haar blokte. Of de lijn heeft voordat ik de karper gehaakt had iets scherps geraakt. Glas op de bodem of zo? Ik zal er nooit achter komen, maar de volgende karper die ik dril dril ik met knikkende knietjes, hehehe.

    @Rolf: Ik geloof in je. Slachten ga ik doen! Weet je ook wanneer? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Slachten doen we met slachtvee en niet met die mooie vissen.. ;-). Lelijk woord...

    Dat nylon was gewoon te zwak,of je hengel gewoon te sterk. Misschien is er een loodje verschoven tijdens de dril. Ik noem maar wat. Dat kan al ellende veroorzaken,weet ik uit "ervaring"...

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat wil ik best even terugmelden:2 brasems haha heel wat werk verricht voor 2 brasems....normaal loont het ruimschoots de moeite om in dit jaargetijde op deze stek te gaan zitten (het gemiddelde ligt op ca 3 karpers per ochtend en veelal 20`ers)maar dit is voor het eerst sinds 10 jaar dat ik er vis,en dat er in mei nog steeds geen karper uitkomt.Het is mij een raadsel,wellicht toch te koud nog ...het grenst aan een grote vaart ,wellicht toch nog de koude april maand??? Maar ik laat de stek iig 2weekjes met rust er zijn meerdere plekken uiteindelijk...hopelijk vang je alsnog een topvis op je stek.Succes !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vat het woord slachten maar niet te letterlijk op Dale ;)

    De lijn is geknapt en waardoor dat gebeurd is??? Daar zullen we nooit achter komen helaas. Het is nu weer tijd om verder te gaan. Heb ik overigens al gedaan :) Binnenkort weer een verslagje…

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Dale: Eet jij ze niet op dan?
    @Koen: JA! Ik verwacht je run om 21.33 uur, de datum ben ik even kwijt...
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Dennis,

    Oei! Twee brasems op een stek die normaal gesproken 3 karpers per ochtend kan opleveren! En ook nog zware karpers! Dat is wel een topstek Dennis! Ja, nu even niet dan, maar misschien komt het nog en liggen ze nu nog in de grote vaart. Als je er over een paar weekjes weer gaat zitten hoop ik dat je succesvoller bent.

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Rolf, dan weet ik in ieder geval de tijd. Worden korte avondsessietjes. Half tien inliggen, kwart voor tien weer naar huis. Wel iedere avond, ik weet de datum immers niet. Het is toch wel in het jaar 2012? Ga ik maar even vanuit... :)

    BeantwoordenVerwijderen