zondag 27 mei 2012

De boerenbrug 11 (stukje completer)

Eigenlijk sla ik w.b. de verslaggeving nu één sessie boerenbrug over. Ik heb namelijk met de penhengel gericht op zeelt gevist en met een fantastisch resultaat! De volgende boerenbrug update zal ik jullie een filmpje tonen van die sessie. Nu wil ik graag iets anders met jullie delen.

Ik loop langs de sloot en zie in de verte paaiende brasems. Ze maken behoorlijk grote golven. Zullen wel flinke brasems zijn. Als ik dichterbij kom begin ik te twijfelen. Zijn dit wel brasems? Een lange grote rugvin doorklieft de oppervlakte. Het zijn karpers! Dus toch! Ik voel een opluchting. Eindelijk zijn de karpers uit het grote water de sloot ingetrokken. Ik wil het schouwspel filmen, maar besef dat ik mijn polariserende filter ben vergeten. Ik probeer het even zonder. Het resultaat is niet goed. Nou ja, dan maar niet filmen. Overigens lijkt het erop dat ze niet echt aan het paaien zijn. Ze zwemmen een beetje achter elkaar aan maar echt wild is het niet. Vervolgens tel ik de karpers. Vier zijn het er. Erg weinig. De opluchting die ik voelde neemt af. Ik kan me tijden herinneren dat het water in de sloot wel leek te koken. Zoveel karpergeweld is er nu bij lange na niet.

Ik loop een stuk voorbij de karpers. Daar ga ik in alle rust mijn hengels klaarmaken. Zometeen, als het tegen de schemering wat gaat afkoelen, zullen de karpers waarschijnlijk hierlangs komen en probeer ik er één te onderscheppen. De vorige zeeltsessie waarvan ik binnenkort dus een filmpje toon was fantastisch, maar het verhaal boerenbrug is alleen compleet als er af en toe een karper tussendoor gevangen wordt. Twee van de vier karpers waren behoorlijk groot. Vanavond is mijn kans. Het kan maar zo zijn dat ze de rest van dit jaar niet meer terugkomen naar de sloot.
Rond negen uur liggen de hengels in. Ik zit vol spanning naar het water te kijken. Iedere deining doet me denken aan karper. Hoog aan de oppervlakte komt een boeggolf naar mij toe. Een grote winde is de veroorzaker. Dan, zonder een rimpeltje te maken, zie ik in het redelijk heldere water de karpers. Ze zijn er! Ieder moment kan er een aanbeet komen. Een half uur later is er nog niets gebeurd. Het is inmiddels te donker om in het water te kunnen kijken. Ik bel even naar huis dat ik later dan verwacht thuiskom. Er is, zoals ik wel had verwacht, begrip voor. Ik heb het gevoel dat het nog steeds kan gaan gebeuren.
Mijn gevoel klopt. Een knetterende run. Een sprintje naar de hengel en hangen! De los afgestelde slip giert het uit. Met mijn vinger op de spoel rem ik de vis geleidelijk af. Deze kiest voor een andere tactiek en komt plotseling heel hard naar mij toe zwemmen.  Ik moet snel opwinden om te voorkomen dat de lijn slap valt. Onder de top duikt de karper met zijn kop omlaag onder een lelieveldje. Heftig bonkend op de top van de hengel probeert ze te ontsnappen. Langzaam voel ik de kracht van de karper verminderen. Toch nog eerder dan verwacht trek ik het logge gewicht naar boven. In het schijnsel van mijn hoofdlampje zie ik dat het één van de grote karpers moet zijn. Het verhaal boerenbrug is weer een stukje completer…

6 opmerkingen:

  1. Hi Koen,

    Gefeliciteerd man! Geknokt, getwijfeld, gewacht maar gewonnen.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie vis Koen, goed dat je je gevoel hebt gevolgd. Dat levert vaak toch nog die zo gewenste vis op! Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi FER en Rolf,

    Ik had die avond echt even een euforisch gevoel. Wat een grote karper allemaal met je kan doen hè? Bedankt voor jullie reacties!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker als het even meezit. Mooie stek moet het zijn met die diversiteit aan vis. Gefelici en geniet van het gevoel! Ebt helaas vaak te snel weer weg...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo Koen!

    Ik ben weer terug op de aardbol na Pinkpop en eigen vissessie. Wat een machtige vis zeg! Super gefeliciteerd man! En weer geeft de Boerenbrug een geheimpje weg ;-D.
    Ik heb ook je videofilmpje gezien van het penvissen op zeelt. Heel fijn!
    Jij boekt mooie resultaten zo. Ga zo door ;-)

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Boudewijn: Het is zeker een mooie stek. De diversiteit spreekt mij ook aan, maar voor de pure karpervisser is er te weinig karper te halen dit jaar. Voordat deze vis op de mat lag heb ik eerst heel wat andere vissoorten ‘moeten’ landen. Maar goed, dat wist je al :)

    @Dale: Ik ben inmiddels blij met de resultaten ook al vang ik niet de aantallen karpers die ik graag had gevangen. Het vissen op zeelt met de pen heeft mij op het moment ook echt te pakken. Over een poosje komt er nog een filmpje aan en dan met onderwaterbeelden.

    BeantwoordenVerwijderen