zondag 20 mei 2012

De boerenbrug 9 (volle fluiter)

Ik ben lekker een avondje aan het rommelen. Ik doe wat spelletjes met de kinderen, ondertussen luister ik radio, drink een kop koffie, check even mijn mail, pak mijn visspullen in en breng daarna om de beurt de kinderen naar bed. Het naar bed brengen gaat heel goed. Ze liggen er zo in, maar slapen ho maar!  Na wat heen en weer geloop is het dan eindelijk stil boven. Ik plof op de bank en staar een uurtje naar de televisie. Geen idee waar ik naar kijk. Mijn gedachten zijn bij het vissen. Ondertussen is Audrey, mijn partner, ook weer thuis na het doen van de nodige boodschappen. Samen drinken we buiten, het is lekker mild weer,  nog een kop koffie. “Het begint al wat schemerig te worden. Ik ga vroeg naar bed vanavond”, zeg ik tegen Audrey. “Succes, tot morgen”, is het antwoord dat ik krijg. Audrey en ik hebben het goed samen. Hééééél goed! We zijn graag samen, maar Audrey kan gelukkig ook goed alleen zijn en begrijpt mijn passie. Ik had het niet beter kunnen treffen. En zo rijd ik een paar minuten later richting boerenbrug. Mijn bedje heb ik bij me…

Nou ja richting boerenbrug? Boerenbrug is nogal een ruim begrip geworden. Deze nacht ga ik namelijk niet bij de brug doorbrengen, maar zoek ik mijn geluk een paar kilometer verderop richting het grote water. Het voordeel hiervan is dat ik hier met de auto kan komen en dus niet hoef te slepen met mijn stretcher, tentje etc.  Bovendien zou het zo kunnen zijn dat de meeste karpers om bepaalde redenen, tot nu toe, nog niet zo diep de sloot zijn ingetrokken.  Misschien de moeite waard om hier een nachtje door te brengen?
Een ooievaar kijkt toe...
Ik hoop deze nacht niet alleen maar graskarpers te vangen. Aan één van de hengels hang ik daarom een 35 mm boilie. Naar aanleiding van de reactie die Rolf (www.natvlees.nl) op het vorige verslag van de boerenbrug gaf ben ik toch wel benieuwd of dit formaat boilie groot genoeg is. M.a.w. ik hoop dat een graskarper dit formaat boilie niet makkelijk kan wegwerken en ik dus meer kans maak op het vangen van een grote ‘gewone’ karper. De andere hengel beaas ik met een 20 mm boilie. Ik weet dat graskarpers dit formaat met gemak opeten, maar toch geeft het mij het vertrouwen dat ik deze nacht ook kans maak op de kleinere schubkarpers die in dit water rondzwemmen. Misschien kunnen deze kleine schubkarpers de 35 mm boilie ook wel wegwerken, maar ja, zoals wel vaker bij het vissen is vertrouwen heel belangrijk voor je gemoedsrust.  Met de gemoedsrust zat het deze nacht wel goed. Met de nachtrust helaas (eigen schuld dikke bult) niet! Aan de hengel met de 20 mm boilie ving ik namelijk twee graskarpers. Behoorlijke jongens ook, die ik niet zomaar naar het net kon slepen. Eigenlijk leverden ze allebei een prachtige dril op en daarom zou ik wat meer respect moeten tonen voor deze vissen. Bij de tweede besluit ik dan ook om een foto te maken. Daar zal de graskarper blij mee zijn ;)
Eén van de behoorlijke jongens...
Ook al zat ik na het vangen van twee graskarpers niet te wachten op nog één, ik bleef vasthouden aan de 20 mm boilie. Rond half zes was ik blij met deze keuze. Een volle fluiter maakte mij wakker uit een diepe slaap. Als je een tijdje geen volle fluiter hebt gehad, dan is het zo fijn er weer één te horen! Op mijn sokken rende ik naar de hengel waar ik eerder deze nacht al 2 graskarpers mee had gevangenen. Bij de hengel met de 35 mm boilie was het nog steeds rustig. Ik stond vervolgens lekker te drillen, maar wat stom! Door mijn enthousiasme had ik het net vergeten mee te nemen! Dit lag nog bij de tent aan de andere kant van de weg! Ik hield de hengel zo hoog mogelijk. Zo kon ik al drillend teruglopen naar de andere kant van de weg en het net pakken. De lijn raakte de met takken begroeide waterkant op deze manier net niet. Inmiddels wees de driftige onrustige vechtstijl van de karper mij erop dat het niet om een grote kon gaan. Toch ging er een zucht van verlichting door mij heen toen het schubje, type boerenkarper,  over het koord van het landingsnet gleed. Eindelijk weer een karper in mijn handen! Niet groot, maar het is een karper…
Een zucht van verlichting...

4 opmerkingen:

  1. Hee Koen!

    Gefeliciteerd man! Mooie karper hoor. Was wel een vechtertje zeker?

    Eindelijk weer eens een 'gewone' gevangen.

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Koen,

    Een 'echte' karper met flinke baarddraden in het net, chapeau! De ban dus gebroken? Daarentegen moet ik zeggen dat ik iets meer onder de indruk ben van die giga graskarper, wat een slagschip.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Koen ,hoe groot worden graskarpers eigenlijk wel niet? Als je zo doorgaat ga je records breken ofzo wat een slagschip joh...lekker weer zo`n fluitert dat geeft toch inspiratie denkk.Vanmorgen op de poldervaart geweest,stampvol karpers maar dan vooral in de oppervlakte en totaal niet geintereseerd voor het aas.Dat deed mij denken aan een recent verslag van Boudewijn waarin hij vermeld dat als er een watervlo-explosie plaatsvind het voer zoals particles enzevoort genegeerd word voor bepaalde tijd,dus dat was hier ook aan de hand lijkt mij want normaal vang je hier toch al snel 2 a 3 karpertjes...Suc6 met de schubs weer!


    Groet Dennis

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Dale: Dit type karper kan wel vechten hè! Waar halen ze de kracht vandaan? Niet van de ponden in ieder geval ;) Ben er erg blij mee…

    @FER: Je hebt gelijk hoor w.b. de graskarper. Het doel was gewone karpers vangen, maar een graskarper als deze is niet verkeerd voor een bijvangst :)

    @Dennis: Ze kunnen nog veel groter worden hoor! Ik zit met deze nog niet in de buurt van een record, maar het is en blijft een grote vis :)
    Jij hebt in ieder geval veel karpers gezien Dennis. Die gaan vanzelf weer andere dingen eten en worden dan wel weer vangbaar. Kwestie van geduld. Succes ermee! Hier nog steeds weinig karpers gezien overigens…

    BeantwoordenVerwijderen