zondag 26 mei 2013

Kiezen of klonen

Bevind jij je ook wel eens in deze situatie? Druk, druk, druk! En dan heb ik het niet over werk… nééééjjj, tuurlijk niet! Ik heb het dan over vissen. Zoveel mooie stekken, zoveel ideeën, maar je kan maar op één plek tegelijk zijn. Van tevoren maak je een weloverwogen beslissing.  Je gaat naar de stek waarvan je denkt dat je er op dat moment moet zijn (als dit geen goedlopende zin is…). Maar als je er dan bent, en het wil niet, dan ga je piekeren over de andere stekken. Misschien had ik toch beter… bla, bla, bla… Als je niet nuchter genoeg bent kun je jezelf onzeker denken. Het overkwam mij bijna…
 
Na de vorige blank aan het kanaal (zie Hoppen aan het kanaal – deel 3) heb ik twee keer bij de sloot gevist en één keer bij het water van het project de lange adem.  Op allebei de wateren was ik niet succesvol. Met andere woorden… ik heb gewoon lopen blanken!  Het kanaal is een onbekend water voor mij en het water van de lange adem is altijd moeilijk, maar de sloot! Ook daar vang ik op het moment niets! Hoe kan dat? Een antwoord hierop krijg ik misschien nooit, maar ik heb inmiddels iets meer duidelijkheid. Gelukkig maar, want ik had mezelf bijna onzeker gedacht! Om dit te voorkomen heb ik niet een theoretisch kloppend verhaaltje verzonnen,  maar heb ik duidelijkheid in de praktijk gezocht. Vanaf 21 mei heb ik namelijk een voerplek bij de sloot. Iedere dag ga ik kijken en voer ik geweekt en gekookt duivenvoer aangevuld met (gebroken) boilies. Dit doe ik met mijn waadpak aan. Heel nauwkeurig op een klein oppervlak leg ik een bedje duivenvoer neer. Daarbovenop leg ik de (gebroken) boilies. De watertemperatuur is er op het moment zo’n 12 a 13 Graden Celsius. Een temperatuur waarbij een karper niet optimaal voedsel verteert, maar stil staat de spijsvertering niet!  Ik had dus ook verwacht dat er wel van het voer gegeten zou gaan worden, maar het tegendeel is waar. Er wordt niet of nauwelijks gegeten en ik weet door observatie dat de karpers wel bij mijn stek rondhangen.
 
Zou deze visser ook geblankt hebben?
Zou de weersomslag de vissen van slag hebben gemaakt? Zouden ze daarom niet of nauwelijks eten? Of hebben ze een andere voedselbron gevonden? Die vragen kan ik niet met zekerheid beantwoorden. Het enige dat ik zeker weet is dat er bij de sloot op het moment niet of nauwelijks van mijn voer gegeten wordt, en ik ze daar op dit moment dus ook niet op zal vangen.  En aan deze duidelijkheid heb ik iets! Het verklaart het blanken bij de sloot en misschien ook wel de blank bij het kanaal en bij het water van de lange adem. Het onderzoekje neigt absoluut niet naar wetenschap. Daarvoor zijn er veel te veel factoren waar ik geen invloed op heb, maar iedere dag is het weer spannend als ik het water in waad en met mijn hand de voerplek betast (i.v.m. het troebele water kan ik het voer namelijk niet zien). Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren nu de temperaturen weer gaan stijgen. Het kan maar zo zijn dat het voer binnenkort wel iedere dag netjes opgevreten wordt. Als het zover is maak ik een bewuste keuze om bij de sloot te vissen. Vang ik dan niets, dan ligt het puur en alleen aan mijn vissen en niet aan een eventuele verkeerde stekkeuze. Het mag duidelijk zijn: ik kies voor kiezen i.p.v. klonen.  Er is maar één vissende en daarover bloggende Koen Verweij op de wereld. Ik ben uniek! Dat klinkt best arrogant zo zwart op wit, maar wie is er eigenlijk niet uniek! Niks bijzonders dus…

9 opmerkingen:

  1. Goed bezig Koen. IEdere dag met een waadpak...respectable. Mijn nieuwe stekken leveren ook nog niets (behalve immense giebels) op. Kom wel. Tijd is niet te stellen in deze. Succes de komende tijd.
    Iemand anders dan jijzelf kun je niet zijn. Daarom heeft het ook geen zin een ander te kopiëren.
    - Michael Schaper -

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Afgelopen week heb ik vijf dagen een stek op het NH kanaal gevoerd. Vervolgens heb ik maar een uurtje gevist op deze stek om te checken of er vis zou zijn. Bijvoorbeeld Brasem waar ik me ongans op gevangen heb een voorgaande keer. Nu wilde ik het nogmaals proberen met ander gevarieerder voer wat eventueel ook karpers zou moeten aantrekken. Ik ving in dat uur niets, geen tikkie op geen van de twee hengels. Er wordt momenteel ook bijna niet geaast in de polder, in de ondiepe sloten zie je normaliter altijd wel ergens actie, bellen of kolken. Een theorie zou kunnen zijn dat ze liggen te wachten op die paar mooie dagen om los te gaan in de paai. Giebels paaien wellicht nog later, als warmteminners. Geen kloon maar tijd oprekken zou ook een optie zijn. Anyway, mooi verhaal Koen.

    Grtx,FER

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier in Limburg hetzelfde. Vis vangen kost moeite. En waarom? Juist vlak voor het paaien zouden ze zich vol moeten eten om die geslachtscelletjes vet te mesten. Te koud lijkt me ook niet. De rest van het jaar was het nog kouder om het maar kort door de bocht te zeggen. Het houdt ons vissers in elk geval bezig en juist de mindere periodes maken de betere periodes extra mooi. De dagen dat je niks fout kunt doen komen nog wel.

    Greetz,

    Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En door zo bezig te zijn krijg je antwoorden. Leuk Koen! Hier hetzelfde hoor, maar iets dieper waren ze wel te vangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi koen,

    Gelukkig weten we niet alles over het vissen anders zou de beleving er gauw af zijn! Je eigen klonen het zou wel eens makkelijk zijn:)

    Groet, Bjorn


    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt gelijk vandaag met de verrekijker op stekkenjacht gegaan en het hoofd tolt nu van de hoeveelheid gevonden stekken,ik heb het mezelf weer eens moeilijk gemaakt ;-) Maar mooi geschreven verhaal,and interesting! Heb nog heel wat karpers gespot in de ondiepe zijsloten met het mooie weer vandaag.

    Groet Dennis

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mensen, wat een toffe reacties weer! Echt super! Word ik heel blij van! :)

    Ik ben net bij de sloot geweest. Het water was 2 graden gestegen, van 13 naar 15. En wat denk je? Alles opgevreten! En geloof me… het was inmiddels een behoorlijke berg voer! Ik blijf trouw doorvoeren en waag binnenkort een poging. Kan niet wachten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk verslag, Koen!! Jouw onderzoekingsdrang is een voorbeeld voor die 'makkelijke' vissers.Daar maak ik mij ook weleens schuldig aan ;-).

    Persoonlijk vond ik dit een van je leukere verslagen en ik verwacht nu snel vis bij jou op de mat!! Hahaha....

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Dale,

    Ach schuldig... als je maar tevreden bent met je eigen manier van vissen doe je het goed vind ik. Vind het wel leuk dat je het woord drang gebruikt, want dat is het! Het is iets dat ik moet doen, maar gelukkig vind ik het wel heel leuk :)

    Of er snel vis op de mat komt weet ik niet. Ik heb mijn plannen wat bijgesteld... misschien probeer ik ook wel wat te filmen. Een aanbeet op de pen, of als het water helderder wordt wat onderwaterbeelden. Ik zie nog wel. Ik geniet nu in ieder geval al van het dagelijks voeren en observeren.

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen