zondag 9 januari 2011

Eerste keer penvissen 2011

Ik stond op knappen. Weken lang kon er niet gevist worden. In deze periode van het jaar ben ik altijd voornamelijk bezig met het doodaasvissen op snoek. Behalve een door de industrie verwarmd kanaal lag al het water waar ik graag vis helemaal dicht. Niet alleen het niet kunnen vissen op mijn favoriete plekken is vervelend, ook maakte ik mij zorgen om de vissen onder het ijs dat volledig bedekt was met sneeuw.
Ik ben geen expert op dit gebied, maar het schijnt zo te zijn dat als er een laag sneeuw op het ijs ligt er geen zonlicht meer in het water schijnt en er dus helemaal geen fotosynthese meer kan plaatsvinden. Ook heb ik begrepen dat een bodem met bijvoorbeeld veel blad tijdens het rottingsproces veel zuurstof verbruikt. Bovendien kunnen er bij zo’n proces, voor de vissen, schadelijke stoffen ontstaan. Nogmaals, ik ben geen expert, dus als een lezer dit in een reactie wil toelichten/uitleggen? Ga je gang! Gelukkig was er in het water dat ik vandaag bezocht geen enkele dode vis te zien.

Zoals ik al eerder zei vis ik in dit jaargetijde meer op snoek, maar vandaag wilde ik het eens met de penhengel op karper proberen. Heerlijk met weinig materialen op stap. Het hoofddoel: een frisse neus. Er stond een frisse wind dus dit doel kon eigenlijk niet mislukken. Het tweede doel was natuurlijk het vangen van een karper. Niet eenvoudig bij deze temperaturen. Dat wist ik van tevoren en achteraf kon ik mezelf dan ook een compliment geven voor de juiste voorspelling. Vandaag geen karper. Toch is dit penvissen me weer goed bevallen en wie weet probeer ik het volgend weekend nog een keer.


2 opmerkingen:

  1. Hoi Koen,
    Super dat je ook op het web te vinden bent.
    Ik ga je natuurlijk volgen en hoop ook weer eens een sessie mee te maken. Succes met loggen, hartstikke leuk, maat.

    MarcelP

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé Marcel,

    Vind het erg leuk om te doen dit loggen. Leuk dat je me volgt en je bent altijd welkom voor een sessie in Drenthe. Toch kom ik ook graag weer eens naar jou toe.

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen