dinsdag 30 juni 2015

Een gemiddelde nacht...

Het is vrijdagmiddag. Ik rijd vanaf mijn werk naar huis. De auto is volgeladen met visspullen. Op donderdagavond had ik mijn spullen al verzameld. Nu rijd ik alleen even naar huis voor een goede avondmaaltijd en een paar uurtjes quality time met mijn gezin. Rond negen uur 's avonds kom ik aan op de stek. Het water ligt er mooi bij. Achter het wuivende riet zet ik mijn kamp op. Met de voerboot leg ik mijn rigjes op strategisch uitgekozen stekjes. Eén tegen een rietkraag aan de overkant, de ander tegen een plompenveld en één onder een overhangende tak. Het water dat ik bevis is over het algemeen geen aantallen-water. Gemiddeld één karper per nacht is een prima score.


Terwijl de zon langzaam ondergaat geniet ik van het zwoele weer. De zomer lijkt nu toch echt te zijn begonnen. Een uil vliegt in mijn richting, maar wijkt in een haakse beweging af als hij mij ziet. Er is veel activiteit zichtbaar in het water. De vissen zwemmen hoog. Ik verwacht nog geen aanbeet.

Twee uur 's nachts. De rig die ik tegen het plompenveld gepositioneerd had heeft zijn werk gedaan. De hanger klapt heen en weer, de beetmelder piept, en ik storm mijn bed uit. Hoe diep ik ook slaap, als ik een aanbeet krijg ben ik altijd meteen klaarwakker! Omdat dit geen echte run was wist ik niet meteen zeker of ik een karper aan het drillen was. Vrij gemakkelijk trok ik de vis naar mijn kant. Pas op het moment dat het schijnsel van mijn hoofdlampje de vis bereikte wist ik het zeker. Geschrokken van het licht werden er meters lijn van de spoel gerukt. Dit kan alleen maar een karper!


Na een mooie dril land ik een schubkarper. Even fotograferen en vervolgens op mijn stretcher nagenieten in het maanlicht. Ik dommel weg en word pas weer wakker bij het eerste ochtendlicht. Het water ligt er onberoerd bij. Ik zet een kopje koffie, eet (met op de achtergrond een orkest aan vogelgeluiden) een broodje en begin daarna op mijn gemak in te pakken. Het weekend is pas net begonnen en ik heb al een nacht gevist! Thuis heb ik nog twee leuke dagen voor de boeg voordat de werkweek weer begint. Dat wordt even doorbijten, maar daarna is het opnieuw weekend! Een schone visplek achterlatend rijd ik naar huis en blik ik terug op een heerlijk nachtje.



Ik verheug mij alweer op de volgende. Tot later!

10 opmerkingen:

  1. Helemaal goed toch, een relaxte avond en ochtend waarbij je 's nachts maar één keer wakker wordt voor een kapitale karper. Hoe fijn wil je het hebben, terwijl je er gewoon voor je gezin bent. Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke invulling en iedereen happy!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorig jaar viste ik meer korte dagsessies. Dit jaar dus meer 's nachts en dat bevalt goed!

      Verwijderen
  3. Lekker gevist Koen. En zo is het leven. Mooi omschreven.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een rammer van een vis! Mooi, sfeervol beschreven verhaal.

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens kijken of wij morgen ook zo'n rammer kunnen vangen ;)

      Verwijderen
  5. Vette schub Koen!! Mooi man! Dat nachtvissen, zal dat ook wat voor mij zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het schijnt dat jij wel raar volk aantrekt... heb ik van horen zeggen hoor. Kan het mis hebben ;)

      Verwijderen