zondag 12 augustus 2012

Terug naar de recreatieplas (samen met Tim)

Shot-on-the-hook rigjes
Op een recreatieplas waar ik vorig jaar twee mooie karpers ving (zie: Een nacht vol actie) koos ik een mooie, maar ter voet lastig te bereiken visplek. Drie dragen heb ik er flink gevoerd. De eerste voerdag heb ik zo ruim mogelijk gevoerd. Ik heb het dan over een gebied van ruim 200 bij 200 meter. De tweede dag voerde ik geconcentreerder op twee stekken van 10 bij 10 meter die zeker honderd meter uit elkaar lagen. Tussen de twee voerstekken maakte ik een 'pad' van boilies. De derde voerdag bevoerde ik alleen de twee stekken. Het boiliepad tussen de twee stekken liet ik achterwege. Een van de stekken lag midden in het water op ongeveer vier meter diepte. Hier zou ik met twee hengels gaan vissen. De tweede stek, Tim's stek, lag op een geleidelijk aflopend talud. Vooral van deze stek verwachtte ik veel.

Tim is niet iemand die dagelijks op karpers vist, maar vindt het leuk om af en toe met mij mee te gaan. Vorig jaar vingen we samen tijdens een nachtje vissen twee karpers (zie: Vissen met Tim). Deze keer hebben we ook de boot van Michiel en mij mee. Handig voor het vervoeren van de materialen naar de lastig te bereiken stek en perfect voor het zorgvuldig uitvaren van de lijnen.
Over Michiel gesproken... met hem heb ik de afgelopen periode ook twee nachten gevist. Het was relaxed, gezellig... echt vakantiegevoel. Helaas hebben we geen karper gevangen. Wel één verspeeld op een manier die onze emoties behoorlijk hoog liet oplopen! Wat kun je balen van het verspelen van een karper en wat is het relativeren dan soms lastig. Vooral de verspeelde karper, en hoe het daarmee gaat, blijft in mijn kop zitten. Hoe zorgvuldig je ook te werk gaat, soms gaat het mis. Iets scherps onder water (althans dat vermoeden wij) sneed met gemak de 40/00 hoofdlijn door. Balen! Wel ving ik nog een zeelt. Deze had zich om een rietstengel gezwommen. Met het waadpak aan kon ik de vis bereiken en netjes landen. Mooi visje op een tot nu toe voor mij onbekend zandgat. Wie weet kom ik er nog een keer terug om gericht op zeelt te vissen...












Terug naar de sessie van Tim en mij. Vroeg in de middag kwamen we aan bij de stek die gelukkig vrij was. Ik had dus niet voor een ander zitten voeren. Lopend en varend brachten we alle spullen naar onze 'kampeer'plek. Vervolgens dronken we eerst een biertje en konden we wat bijpraten. Na deze pauze werd met de grootste precisie iedere lijn uitgevaren. Je rigje droppen met een voerboot kan hier niet tegenop naar mijn mening. Ook niet als er een dieptemeter op zit. Met de Vortex boot bovenop de voerstek kun je de bodem nauwkeurig aftasten en bijvoeren op de manier zoals je het op dat moment graag wilt. Deze dag voerde ik de boilies niet te dicht bij elkaar zodat de karper wel zwemt tijdens het azen en daardoor in theorie makkelijker gehaakt wordt, maar toch ook geconcentreerd genoeg rondom het geplaatste rigje zodat de karper uitgelokt wordt juist daar te gaan azen.


Half twaalf 's avonds hadden we de eerste run van de vier meter stek. Tegen mijn verwachting in, want ik had zoals ik al eerder aangaf hoge verwachtingen van het talud waar Tim op viste. Terwijl ik de karper, na een mooie dril, op de onthaakmat legde kreeg ik op mijn andere hengel een run. Tim pakte, nog een beetje onwennig, mijn hengel op en stond vervolgens met een enorme grijns  te drillen. Toch kon zijn grijns niet tegen die van mij op want die ging namelijk van oor tot oor. Dit had ik niet van tevoren durven hopen! Ik besloot mijn vis eventjes te zakken en Tim te helpen, maar dit bleek niet meer nodig te zijn. Vlak voor de kant hoorde ik wat geplons en Tim zegt nog dat de karper al aan de kant is. Ik wist wel beter. De karper was gelost. Tim zat dus gewoon een 140 grams inline lood te drillen, haha. Dat is natuurlijk wel een behoorlijk gewicht voor iemand die het meestal op voorntjes gemunt heeft.  Vandaar de verwarring bij Tim denk ik. Sorry Tim, kon dit niet laten ;)

Tim is echt flink aan het balen, maar ik kan hem opvrolijken door te zeggen dat er karper op de voerstek zit en we er deze nacht nog wel een gaan vangen. De volgende run zou sowieso voor Tim zijn. Op welke hengel dan ook!


Half drie 's nachts. Een run op de rechter hengel van het talud. Tim's stek dus. Met Tim had ik afgesproken dat ik, als ik eerder bij de hengel zou zijn, wel zou aanslaan. Hij kon dan zo snel mogelijk de hengel overnemen. Tim had niet echt vertrouwen in zijn nachtelijke snelheid, des te meer vertrouwen had hij in een goede nachtrust. Jaloers kan ik zijn op goede slapers, maar het kan ook nadelen hebben als je 's nachts wilt karpervissen. Het was een keiharde fluiter. Onderweg naar de hengel riep ik Tim, maar kreeg geen reactie terug. Terwijl ik al lang de hengel had opgepakt en aan het drillen was schrok Tim ineens wakker. Het rode tentje van Tim schudde heen en weer. "Koen! Beet!!", riep hij. Ik moest lachen en zei:"Man, ben al lang aan het drillen slaapkop! Kom snel!". Tim nam de hengel uiteindelijk van mij over en ik wees hem erop dat het best eens een grote kon zijn aan de vechtstijl te voelen. Tim was dan ook onder de indruk van de meters lijn die deze vis telkens opnieuw van de slip trok. Na een lange strijd lukte het hem de vis te landen. Ik moet ook zeggen dat Tim dit voor een niet karpervisser heel netjes deed en mijn tips goed opvolgde. Klasse Tim!


Thuis heb ik de foto's van de karpers die ik vorig jaar ving op deze recreatieplas vergeleken met deze. De eerste vis die ik toen ving lijkt wel heel erg op deze. Is het dezelfde denken jullie?

Is dit dezelfde vis die Tim ving?

We zijn allebei opgelucht. Ieder een vis. Sessie geslaagd! Lekker slapen...
En dat hebben we gedaan tot 6.45 uur. Weer een harde run. Weer van de vier meter plek. Een onvoorstelbaar lange dril volgde. Tim hield de tijd bij en zegt dat ik bijna een half uur bezig ben geweest. Ik zei nog tegen Tim dat als ik dat op mijn blog zou zetten niemand mij zal geloven. "Nou en!", zei Tim. "Jij weet wel beter toch, gewoon op je blog zetten". Nou dat heb ik dus gedaan. En zelfs op de kant was de vis nog aan het doorvechten. Hoop dat jullie het geloven. Ben er zelf nog van onder de indruk. Wat een pitbullmentaliteit.




We probeerden nog even een dutje te doen, maar na een kwartiertje kreeg ik vanaf de vier meter plek wat rare piepjes door. We stapten uit onze tentjes en zagen een strakgetrokken lijn. Ineens viel deze slap. Ik liet Tim aanslaan en zag aan de hengeltop dat er toch een behoorlijke vis aan hing. Tim draaide binnen en de vis liet zich makkelijk meeslepen. Plotseling kreeg Tim een paar harde beuken op de top en viel de spanning weg. Zonder fanatiek het lood te gaan drillen draaide hij rustig binnen (Tim leert snel). We bekeken de montage. Mijn mond viel open. De onderlijn was doormidden gebroken. 25 lb, gewoon geknapt! Tim, en ik ook, zoeken het falen eerst bij onszelf, maar terugdenkend aan de vreemde dril kan het ook best wel eens een snoek geweest zijn. Het onderlijntje is niet gerafeld. Alsof een scherp schaartje het heeft doorgeknipt. Zo ziet het eruit. Snoekentanden kunnen dit ook. We houden het daar maar op.

We besluiten te gaan ontbijten. Eieren met spek. En voor mij een bak koffie. Voor Tim had ik speciaal melk en suiker meegenomen, maar hij wilde niet. Bang voor peristaltische bewegingen opgewekt door cafeïne, leek het hem verstandiger even te wachten met de koffie. Ik bood hem nog een wc-rol aan, maar ook dat sloeg hij af.
We genoten volop. Ik omdat het vissen zo succesvol was, maar ook van het gezelschap! Tim, ik wil je bedanken voor de mooie sessie en ik weet dat je tegen een geintje kan. Ik heb me hierboven dan ook niet ingehouden ;)

Mensen, nog een tip. Koop niet een van die visstoeltjes voor een paar euro, met zo'n mooi bekerhoudertje in de leuning. Tim heeft er in een nacht een versleten. Net nieuw gekocht! Het was niet wat hij er van verwacht had...

Niet helemaal wat hij er van verwacht had...



6 opmerkingen:

  1. Leuk verslag,Koen! En toch ook weer vis gevangen.

    Het is zeker dezelfde vis. Duidelijk te zien aan die schubben patroon...

    Die laatste schub is een strijder 1e klas. Zelfs aangespannen spieren tijdens de foto. Die weten van geen ophouden ;-).

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Koen,mooi verslag met mooie vissen weer.

    Met Tim komt het vast wel goed.
    De gelijkenis van de karper is wel groot hoor.
    De kenmerkende "hockey stick" baardraden geven bij mij de doorslag!

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Koen,

    Enerverende sessie, neem aan dat Tim de smaak te pakken heeft.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heerlijke sessie weer en duidelijk dat het voerplan zijn vruchten heeft afgeworpen... Puike karpers op plaat gezet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Dale: Ik ben er ook uit. Het is dezelfde vis. Wel bijzonder want het water zit qua hectares ergens tussen de honderd en tweehonderd in!
    Die vis wist inderdaad niet van ophouden, maar ik kan je nu al verklappen dat ik nog een keer daar gevist heb. Niet normaal wat er is gebeurd!!! Verslag plaats ik snel...

    @Hans: Bedankt Hans! Met Tim gaat het inderdaad heel goed denk ik. Daar heeft hij ook alle redenen voor want hij zit volgens mij ergens in Griekenland in het zonnetje. Hopelijk deze keer op een iets stevigere stoel ;)

    @FER: Het was genieten hoor. Voor zo'n ervaring hoef je echt niet per se naar Zuid Frankrijk...
    Zoals je in de reactie aan Hans al hebt kunnen lezen denk ik dat Tim ondanks de mooie sessie nu hele andere dingen aan zijn hoofd heeft, haha.

    @Tsak: Het was een gok om zo te gaan voeren, maar af en toe een gokje wagen is leuk en leerzaam. Deze keer pakte het goed uit. Houd het even in de gaten hier. Komt een mooi verhaal aan :) Bedankt weer voor je reactie Tsak. Vind ik erg leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Koen, Leuk verslag. Doe het graag nog keertje over. Zullen die eieren met spek zwaar zijn gevallen?

    Groet tim

    BeantwoordenVerwijderen