maandag 28 maart 2016

Twee maartse buffels

'k Word wakker en kijk naar de druppels aan de binnenkant van mijn paraplu. De eerste nacht vissen aan een groot water zit er op. Het is nog maart en op de radio had ik gehoord dat deze maand kouder is dan de maanden december, januari en februari. Misschien verklaart dat de blank, hoewel... op een ander water was ik een paar dagen geleden wel succesvol...
 
Op dit water viste ik twee korte dagsessies. Het betreft een cultuurwater waar de moeilijkheidsgraad een stuk lager ligt dan bij het hiervoor genoemde grote water. Toch belanden de vissen ook daar niet zomaar op de mat. Zoals op onderstaande foto te zien is, viste ik met partikels. Bij penvissers vaak een favoriet aas, maar bij de afstandvissers over het algemeen een onderschatte methode. Het hele jaar door wordt er op het cultuurwater vooral met boilies gevist. Als een karper dan plotseling tegen een hoopje geweekte en gekookte zaden 'aanloopt' is dit moeilijk te weerstaan. Met de voerboot kon ik, tegen de rietkraag aan de overkant, het aas met het rigje droppen. Het was een kwestie van aftellen voordat de hengel afliep met een prachtige two tone als resultaat. Of dit met de voor de karpers bekende boilievisserij ook het geval geweest zou zijn vraag ik me af...
 
Helaas namen na deze brute vangst de brasems de stek over. Dat is toch echt het nadeel van partikels en voor mij de reden waarom ik er 's nachts bijna nooit mee vis.



De tweede dagsessie was een herhaling van de eerste. Opnieuw binnen het uur een bak van een karper! Weer als voer een klein schepje partikels en op de hair twee maiskorrels. De verleiding is groot hier op dit cultuurwater verder te vissen de aankomende periode. Toch heb ik ook andere plannen. De eerste nachtsessie aan een moeilijker water zit er dus op en ook al was dat een blank... toch heb ik daar het meeste van genoten! Aan de andere kant is onderstaande karper wel heel erg mooi en als mijn vistijd beperkt is, en de vangdrang groot, is het zeker de moeite waard het cultuurwater nogmaals te bezoeken. Als de tijd het toelaat kies ik misschien wel voor beide... korte dagsessies bij het cultuurwater, nachtsessies elders aan moeilijkere en uitdagendere wateren. Echte plannen maak ik voorlopig nog niet. Ik ga gewoon lekker vissen! Dat sowieso...

6 opmerkingen:

  1. Wat een bakken koen! erg mooi.. en een mooi voorbeeld van particles die dressuur doorbrekend werken..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stond er zelf ook van te kijken hoor. Flinke vissen en vechten kunnen ze daar ook goed...

      Verwijderen
  2. Met zulke buffels idd het cultuurwater 'links' laten liggen, lijkt mij erg moeilijk. Markante vissen die je vangdrang helpen, waardoor je in alle rust op de grote plas kan wachten op resultaat, combi lijkt me niet zo gek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het hangt ook een beetje van mijn tijd overdag af. Het cultuurwater zie ik niet als een nachtwater, maar heb ik overdag genoeg tijd dan ga ik het zoals jij beschrijft combineren.

      Verwijderen
  3. Pff cultuurwater of niet, ze zien er puntgaaf en gezond uit. Die overweging cultuurwater of moeilijk water ken ik ook heel goed. Het liefst maak ik het mijzelf een beetje moeilijker. De overwinning is dan groter ofzo. Af en toe en vooral in de koudere periodes zoek ik ook zeker de cultuurwateren op in de buurt. Waarom niet...het is natuurlijk geen schande als de vis maar genoeg ruimte heeft om door te zwemmen vind ik dan. Met dat warmere weer lonkt de mogelijkheid weer van de moeilijkheidsgraad en de wateren waar anderen het laten afweten. Zo ook bij jou lees ik. Goed nieuws voor ons als lezers omdat er ongetwijfeld weer moeilijkheden en oplossingen te lezen zullen zijn ;-)\

    Succes Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie reactie Michael! Ik heb net weer heerlijk een nacht zitten blanken. Dit was op een zeer uitgestrekt watersysteem. Geen idee waar de karpers nu zitten, maar als ik er een gevangen had was het gevoel super geweest. Nu heb ik gewoon lekker gevist... ook prima :)

      Verwijderen