zaterdag 7 juli 2012

Supertorpedo!

Nadat ik meerdere dagen gevoerd had met boilies hoopte ik op een succesvol nachtje. Ik had een stek uitgekozen waar een luie karpervisser niet graag zit. Een hoge wal en brede rietkragen zouden het landen van een karper, vooral ’s nachts, niet makkelijk maken. Weinig kans op een stekkenpezer dus. En zo kon ik de afgelopen nacht mijn ding doen op ‘mijn’ voorgevoerde stek.

's Ochtends in het zonnetje laten drogen... een duidelijk signaal van een succesvolle nacht. Oppassen voor stekkenpezers!
Nadat ik mijn montages netjes had ingelegd, een onder het eigen kantje vlak achter een plompenveld en de ander in het midden van het kanaal op de zachte bodem, kon ik onder het genot van een vers gezet kopje thee naar de visactiviteit kijken. Ik zag kringen, bellen, deiningen… overal signalen die zouden kunnen duiden op de aanwezigheid van karpers. Helemaal zeker van mijn zaak was ik niet, totdat ik achter het riet een enorme klap op het water hoorde. Karper! Precies op de stek! Deze nacht moest het gaan lukken…
23.45 uur. Ik was al aan het indutten, maar werd bruut verstoord door een keiharde run op de hengel waarvan de montage in het midden van het kanaal lag. I.v.m. de hoge wal moest ik mijn stevige bergschoenen aandoen. Op mijn sokken of met instappers zou ik niet verantwoord omhoog kunnen lopen met een karper in het landingsnet.  Terwijl ik luisterde naar de gierende run lukte het me de rust te bewaren om mijn schoenen aan te doen.  Alles ging soepeltjes en zo stond ik even later met een mooie twintiger te poseren.

De eerste... een twintiger...
Inmiddels was ik natuurlijk klaarwakker en daarom luisterde ik nog even op mijn telefoon, met koptelefoon, naar 3fm waar Rob Stenders live vanuit Rotterdam het North Sea Jazz festival versloeg. Een eventuele aanbeet zou ik wel opgemerkt hebben door het oplichten van één van de led lampjes. Ik genoot, maar moest ook aan mijn nachtrust denken. Rond 00.45 uur dwong ik mezelf weer te gaan slapen.
03.00 uur. Alsof ik het voelde aankomen kreeg ik, vlak nadat ik de tijd op mijn telefoon had gechecked, weer een keiharde run. Deze keer van de kanthengel. Weer deed ik eerst mijn schoenen aan om vervolgens zo snel mogelijk naar de hengel te sprinten. Op het moment dat ik contact zocht met de vis begon mijn andere beetmelder te piepen. Even dacht ik dat de gehaakte karper door mijn andere lijn zwom, maar omdat ik deze vrij makkelijk kon blokken en het gepiep van de andere beetmelder inmiddels een volle fluiter was geworden, besefte ik dat ik een dubbele aanbeet had! Daar sta je dan in je eentje! Gekkenhuis!  De vis die ik aan het drillen was voelde niet al te groot en daarom besloot ik deze hengel terug in de steunen te leggen met de slip redelijk los. Natuurlijk zette ik de beetmelder uit.  Snel pakte ik de andere hengel op en merkte dat deze vis niet zomaar te blokken was. Achteraf weet ik niet meer wat er allemaal door mij heen ging. Er gebeurde zoveel tegelijk dat je op een geven moment alleen maar aan het handelen bent. Voor denken is geen tijd. De dril duurde erg lang en ik hoorde de slip van de andere hengel, die ik weer in de steunen had gelegd, niet lopen. Die vis lag of stil, of had de haak gelost. Kon mij niet zoveel schelen want wat ik aan het drillen was voelde als iets bijzonder groots. Tijdens de lange dril hoorde ik schuin aan de overkant van het kanaal de stemmen van een jongen en twee meisjes. Ze liepen in mijn richting. Ik drilde achter het riet en deed snel mijn hoofdlampje uit zodat ze mij niet zouden opmerken. Ik had geen zin in gegiechel, vragen en wat nog meer… het zou mijn feestje bederven. Het lukte me de vis in het donker te landen voordat ze recht tegenover mij waren. Ik draaide de steel van het schepnet los en prikte deze achter het spreidblok in de grond. De spanning haalde ik van de lijn en de karper lag rustig in het net in het water. Zelf verstopte ik me dieper achter het riet. Als ze voorbij zouden zijn kon ik pas verder gaan met landen, wegen, fotograferen etc. De jongen merkte mijn auto op. “Hé, wie zet daar nou een auto neer?”, zei hij. “Die zijn zeker aan het ketsen! Hahaha!”. De meisjes giechelden mee. Nuchter klonk het allemaal niet en wat ze daar in niemandsland deden midden in de nacht begrijp ik nog steeds niet. Ik wilde graag snel verder met mijn vangst, want wat ik in het donker van de vis had kunnen zien voorspelde iets heel moois! Op het moment dat de onruststokers ver genoeg van mij vandaan waren sjouwde ik de zware karper naar de mat. Ik was onder de indruk van de lengte van deze vis. Die ging richting de meter, als het er niet over was! Precies heb ik het niet gemeten.  Gewogen heb ik de torpedo wel. Een supertorpedo is het. Ze tikt net de dertig pond aan. En dat voor een vis zonder buik!
Ze tikt net de dertig pond aan... en dat voor een torpedo!
Ik zou bijna de andere hengel vergeten zijn, zo was ik bezig met deze mooie vangst. Nadat de torpedo weer teruggezet was voelde ik of de andere vis er nog aan zat. Helaas, gelost. Maar ach, zo lang de vis zichzelf netjes heeft onthaakt maakt het mij niet veel uit. Een dubbelrun op een kanaal waar je met één vis in een nacht al blij moet zijn… waarschijnlijk maak ik dat hier niet nog een keer mee.
03.45 uur. Ik check de foto’s van de torpedo. Het is echt een supertorpedo!

Supertorpedo!


4 opmerkingen:

  1. Koen,wat een vissen!!!!

    Die vis haalt zeker de meter! Jammer dat je niet precies gemeten hebt. Maarja,omstandigheden he ;-).

    Ikzelf heb woensdag en vandaag gevist. Allebei de dagen karper gevangen. Vandaag had ik een knol die wel zo bruut vocht... Hij zwom zich vast in een rietpluk.De hele boel zat vast voor mijn neus. Het leek wel alsof ik vast zat en de vis gelost was. Toen heb ik de spanning van het zaakje gelaten(iets wat ik nog nooit heb gedaan..)en daar ging het pennetje weer...De vis had zichzelf weer vrij gezwommen. Een mooie,donkere vis. Zat nog onder de paaiwonden... Dat was duidelijk...

    Jij hebt wat met 'losgeslagen wild' rond jouw stekken,hahaaahha...

    Wat een vis...wat een vis...

    Groet,Dale(voordat ik weer een verslag in een reactie plaats ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Koen,

    Mooie vissen, loon naar werken?!
    Zelf bezig op nieuwe kanaal stek maar vang alleen maar brammmerts.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo zit je lang te wachten op een aanbeet en zo komen er tegelijk. Overduidelijk de juiste keuze gemaakt. Wat een brute vis Koen! Een beetje buisvormige vis? Als je begrijpt wat ik bedoel?
    En het 'opwarmertje' kan er ook mee door! Lange baarddraden heeft die. Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Dale: Tja, moet misschien toch maar eens een meetlint meenemen tijdens het karperen ;)
    Goed te horen dat je weer gevangen hebt! Ben benieuwd naar het verslag op je blog.
    Losgeslagen wild inderdaad, hehehe. Ongelofelijk wat er ’s nachts in the middle of nowhere allemaal rondkruipt :)

    @FER: Inderdaad loon na werken, en dat voelt goed!
    Tja, brasems kunnen, als je doel karper vangen is, behoorlijk in de weg zitten. Natuurlijk kun je wel het één en ander voorkomen door je voer en/of aaspresentatie aan te passen. Je kunt het ook positief bekijken. De stek loopt en als je maar genoeg voert, zodat er wat voor de karpers over blijft, zal het een keer raak zijn! Succes!

    @Boudewijn: Ik twijfel niet over mijn gemaakte keuze en snap wat je bedoelt over het type buisvormig. Het gewicht zit hem niet alleen in de lengte maar ook in het massieve. Dank voor de felicitatie!

    BeantwoordenVerwijderen