maandag 19 september 2011

Terug naar het dal…

Het vorige weekend was ik nog in een euforische stemming. Ik stond bovenop de hoogste bergtop.  Afgelopen weekend ben ik weer afgedaald naar een diep dal. Met andere woorden: ik heb zitten blanken.
De ganzentrek is weer in volle gang. Groen verandert in geel, oranje, rood en bruin. Het najaar is begonnen. De tijd dat de karpers zich gaan volvreten voor de winter. Positief nieuws voor ons karpervissers. Helaas bleek voor mij dit weekend deze theorie in de praktijk minder rooskleurig te zijn.


De ganzentrek is weer in volle gang.
Van vrijdag op zaterdag heb ik een nachtje zitten blanken. Ook andere karpervissers bij mij in de buurt hadden geblankt. Daarbovenop kwam mij het nieuws ter ore dat er karpersterfte is geweest op één van mijn favoriete wateren. Vooral zware karpers hebben het loodje gelegd. Oorzaak nog onbekend.
Zondagavond. Ik heb behoefte aan een frisse neus.  Een SMS-je naar Jens met de vraag of hij nog een paar uurtjes tijd heeft wordt beantwoord met ja. Samen zitten we die avond aan een klein putje instant te vissen. Mijn rechterhengel ligt strak tegen de waterplanten aan. De slip van de molen zit bijna dicht zodat ik de vis niet de kans geef de waterplanten in te duiken. Een uurtje later hoor ik op diezelfde hengel een piep. Geen run, dus brasem schiet door mijn hoofd. Meteen daarna besef ik weer dat de slip bijna dicht zit en het dus toch karper kan zijn. Snel pak ik de hengel op en voel weerstand. Te weinig voor karper helaas. Een lap van een brasem laat zich rustig naar de kant slepen. De rest van de avond zitten Jens en ik te bedenken waar we volgend weekend een nachtje samen  kunnen gaan vissen. In het voorjaar had ik gevist op een recreatieplas (zie verslag: Een nacht vol actie). Ik ving daar twee prachtige karpers en had mezelf beloofd dat ik een keer terug zou komen.  Ik houd me aan deze belofte. Deze keer dus niet alleen, maar samen met Jens. We zijn benieuwd…

Gezellig samen met Jens blanken...

4 opmerkingen:

  1. Hoi Koen,
    het is lekker wisselvallig he?

    You win some,you lose some....

    Het komt allemaal goed!

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Dale,

    Ups & downs hè. Gewoon door blijven gaan. Volgens mij herken jij dit wel :)

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Koen ,een blank te pakken zie ik...dat is goed voor het karakter :p (maar niet voor het humeur)om te horen dat er een karpersterfte is geweest nog minder :( Ben zelf dus gaan vissen gisteravond,maar daar aangekomen de stek bezet,welja na 5 maanden niet karperen weer een denderend begin.De beste man wist van geen voerplek af ,en dat bleek wel omdat hij zijn rigs met lekkere hapjes naar de overkant bracht middels een prachtig voerbootje.Zelf had ik juist onder de de eigen kant gevoerd ,teveel vissers hebben nog altijd de neiging om tegen de overkant te vissen of in ieder geval ver weg van de tent enzo,terwijl je veel vissen gewoon onder de eigen kant kan haken...maar hoe dan ook er was geen ruimte om de aangelegde stek te bevissen want hij bivakeerde exact op mijn stek,hoe krijgen ze het voorelkaar...ik wens de man succes en binnenmonds vloekend zoek ik een andere stek ,dan maar op een hoek waar de vaart overloopt in een groter stuk water waar ik in het verleden ook succes heb gehad,welliswaar met voeren dan.Maar het vertrouwen was eigenlijk al weg,goed 1 boilliehengel te water en 1 met particles en laat het wonder maar gebeuren.Na 3 uur vond ik het wel een beetje mooi geweest ,maar...piiieeeep ,hangen!!Massieve weerstand(op deze stek bijzonder)maar helaas na 10 sec los...een uitgebogen haak?!! Hoe is dat nu weer mogelijk,ik bekijk de onderlijn maar herken het haakje niet als mijn eigen dus hoe ik dat er nu weer voorelkaar heb gekregen...G@#&**E dit keer luid vloekend en niet meer binnensmonds...maar snel weer een goede onderlijn er aan met een haak die heus niet uit zal buigen,even wat bijvoeren ppieeep piep daar gaat die al weer hoe is het mogelijk!Superblij ,een schub op de kant en niet eesn op de stek.Het begint nu een wel heel erg lang verhaal te worden hhehe,maar uiteindelijk volgde er nog 2 schubs en een mooie project spiegelkarper van 14 pond de runs bleven maar komen,maar ondertussen was het al 04:30 ik moest toch echt weg geen nachtrust voor een keer.Ill be back ,oke succes mannen aankomend weekend en ik ga het weer lezen Ciao ! Groet Dennis

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Dennis,

    Je hebt gelijk! Blanken is karaktervormend, maar de karpersterfte is gewoon zwaar ##@!%%#.
    Balen dat je stek bezet was. Ben nu zelf ook aan het voeren en iedere keer als ik het hoekje omloop om te voeren is het weer spannend of er niet een andere visser zit. Zelf vis ik overigens ook erg veel onder het eigen kantje. Zoveel voordelen: netjes je rigje neerleggen, precies voeren zonder voerboot, weinig lijndruk, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Na je uitgebogen haak ging het wel super hè! Wat een topnachtje voor je. Leuk om te lezen. Je streven om tot 1:00 uur te vissen is mislukt hè?, hahaha. Maar ach, als je goed gevangen hebt zet je je zo over het gebrek aan nachtrust heen, toch?

    Aankomend weekend hopen we weer succesvol te zijn. Blijft een gok waar we moeten voeren op het grote water waar we gaan zitten. Sowieso is het bestand aan karper niet groot op het water, maar als we gaan vangen geeft dat een extra goed gevoel.

    Dennis, erg leuk dat je uitgebreid hebt geschreven over je nachtje. Mocht je binnenkort weer gaan vissen dan wens ik je veel SUCCES!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen