dinsdag 15 februari 2011

Snoeken (verslag 3)

Na de stormsessie van de vorige keer (zie verslag 11 februari 2011) waarin ik een prachtige snoek van 98 cm ving, ging ik weer vol goede moed naar het water. Deze keer was het heerlijk voorjaarsweer. De vogels gingen tekeer en achter mij zat een fazant opgewonden de aandacht te trekken door het geluid te maken van een haan die zijn beste tijd heeft gehad. Nee, mannetjesfazanten moeten het toch echt van hun mooie verenkleed hebben en niet van hun zangkunsten. 
De aalscholvers zitten niet voor niets op dit gedeelte van het water.

Na het inwerpen van mijn montages had ik het gevoel dat een aanbeet niet lang op zich zou laten wachten. Ik zat op de juiste plek. Alle aanwijzingen hiervoor klopten namelijk. Ik zag visjes springen door waarschijnlijk jagende snoekjes of baarsjes. Aalscholvers zaten ook bij mij in de buurt en waarschijnlijk niet voor niets. Ze hadden hun buikjes volgevreten en zaten, op de palen tegenover mijn stek, lekker in het zonnetje. De kleinere vissen hielden zich dus in dit gedeelte van het water op en dan kan de grote snoek niet ver weg zijn was mijn idee.
Helaas had ik na uren afwachten nog geen aanbeet gehad. Zouden de snoeken zich hier toch niet ophouden? Of had de snoek al gegeten? Bij statisch doodaasvissen moet je het vooral hebben van het aasgedrag van de snoek. Heeft de snoek geen honger dan wordt het moeilijk. Bij het vissen met kunstaas gaat het ook om irritatie, territorium bewaken en nieuwsgierigheid. Ook al heeft de snoek  geen honger, je kunt ze dan toch nog vangen door gebruik te maken van deze driften die een snoek bezit. Denk maar aan ratels en felle kleuren die de snoek kunnen verleiden tot een aanbeet.  In veel gevallen zal bij een aanbeet op kunstaas honger helemaal geen rol spelen. Tegenwoordig wordt ook bij het doodaasvissen gebruik gemaakt van felle kleuren zoals bait flags voor aan je haken en bait poppers (fel gekleurde balletjes met een groot drijfvermogen). Hiermee kun je je kansen bij het doodaasvissen vergroten. Maar goed, ligt de snoek op één plek en zwemt deze dus niet rond dan heeft ook dat geen zin als je niet toevallig je aasvis met felle kleuren voor de neus van de snoek legt.
Deze middag zou het best eens zo geweest kunnen zijn dat de snoeken wel in de buurt waren, maar tijdens mijn visuurtjes niet actief op zoek geweest zijn naar voedsel. Wat ik op dit soort dagen vaak doe, is dat ik aan het eind van de sessie nog even actiever ga vissen. Ik doe dat dan met mijn doodaasmontage. Meter voor meter, binnen mijn werpbereik, speur ik de bodem af door de montage zeer langzaam over de bodem te trekken. Als er vuil op de bodem ligt til ik de montage steeds een stukje op door de hengeltop hoog te houden, een paar slagen te draaien aan de molen en  vervolgens laat ik de montage weer rustig terugzakken totdat het lood de bodem weer raakt. Dan doe ik de hengeltop weer omhoog en draai de montage weer een paar slagen dichterbij, enz.  Niet altijd, maar geregeld kun je op die manier toch nog je visdag succesvol afsluiten. Zo ook vandaag.
Wat zijn het toch mooie vissen!

Op een gegeven moment nadat het lood de bodem had geraakt wilde ik de hengeltop weer omhoog doen, en voelde ik iets meer weerstand dan het lood samen met de aasvis konden geven. Snel deed ik de beugel van de molen open en voelde of de lijn ook rustig door mijn vingers zou worden getrokken. Zo niet, dan zat mijn montage waarschijnlijk ergens aan vast. Zo ja, dan moest het wel een snoek zijn.  Rustig liep de lijn tussen mijn vingers door en voor mij was dit het teken om aan te slaan. Beugel dicht, contact zoeken en aanslaan. Hangen!! En zo te voelen niet verkeerd. Na een mooie dril kon ik de vis op de onthaakmat bewonderen. Een prachtige snoek, waarvan ik eerst dacht dat deze de meter wel zou halen, was het resultaat. Na meten bleek de snoek 96 cm te zijn. Toch was ik niet minder blij met deze vis, ook omdat ik er niet meer op gerekend had. Weer een heerlijke snoekdag met een mooi resultaat afgesloten. Het snoekseizoen duurt niet lang meer voor mij. Binnenkort gaat er weer gekarperd worden, maar eerst hoop ik nog een paar mooie snoeken te vangen.  We zullen zien.
Onderweg naar huis, genieten.


2 opmerkingen:

  1. Hoi Koen,

    Wat een prachtige vis die snoek. Je blog ziet er verder trouwens erg mooi uit. Veel informatie met mooie foto's.

    Groet,
    Tim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Tim!

    Ja, mooie vis hè? Bedankt voor de complimenten!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen