zaterdag 8 augustus 2020

Vliegvissen in Noorwegen

In de vorige update op dit blog (zie: Vliegvissen in de Belgische Ardennen) schreef ik over mijn eerste vliegviservaring op snelstromend water in het buitenland. Ik eindigde dat verslag met: ‘dit smaakt naar meer…’.

Ik doelde hierbij op het met de vlieghengel bevissen van andere snelstromende rivieren buiten Nederland. Zoekend op het web en geïnspireerd door de vlagzalmen die ik in de Belgische Ardennen ving, kwam ik uit bij de machtige rivier de Glomma in Noorwegen. Ik zocht contact met de eigenaren (waarvan de man 'toevallig' ook visgids is) van een vakantiehuis aan de Glomma (voor de geintereseerden check: www.glommahouse.com). Na een prettige mailwisseling met daarbij ook waardevolle vistips, zoals welke vliegen ik zou kunnen gaan binden en welke materialen ik nodig had om veilig te kunnen waden, besloten we dit huis voor twee weken te huren. 

Ik heb niet de behoefte een gedetailleerd verslag en/of een soort handleiding te schrijven over hoe je in de Glomma kunt vissen. Wel vind ik het leuk om een indruk van mijn ervaringen te delen op dit blog. Lees snel verder en check de foto’s met korte ondersteunende teksten.

Met mijn gezin (vrouw en drie kinderen) reisde ik met de Color Line boot van Kiel naar Oslo. De Stena Line boot die nog aan de kade lag is absoluut geen kleine boot, maar aan de foto (genomen vanaf de Color Line), is goed te zien dat onze boot nog een stuk groter is. De reis was een indrukwekkende ervaring, vooral voor mijn kinderen. Heerlijk eten op de boot, 's nachts slapen in een hut en 's ochtends op spectaculaire wijze Noorwegen binnenvaren via het Oslofjord. Vervolgens een paar uurtjes rijden en daar stonden we al... aan de Glomma!

Ik heb mij in het begin van de vakantie laten gidsen. Erg fijn om van een ervaren gids de kneepjes van het vissen in de Glomma te leren. Hoe moet je omgaan met de stroming en het op een natuurlijke wijze presenteren van je vlieg? Hoe kun je de drift van je vlieg verlengen? Waar kun je de vis verwachten op zo'n grote rivier? Ik heb er enorm veel aan gehad en daarbij was het ook nog eens gezellig. De koffie werd aan de waterkant gezet op een vuurtje. Daar sta je dan in je waadpak in een overweldigende omgeving. Voor iedere natuurliefhebber, visser en specifiek vliegvisser een droom die uitkomt!

En als je dan in zo'n omgeving ook nog vis vangt is het avontuur helemaal compleet. De vlagzalm die ik hier aan het drillen ben ving ik op een droge drijvende vlieg. Droge vliegen die ik veel gebruikt heb zijn de Klinkhamer, F-fly, Rukmug en Sedges. 

Onderstaande vlagzalm ving ik op de Klinkhamer. Uiteindelijk voor mij de favoriete vlieg van deze visvakantie.

Als hengel gebruikte ik een AFTMA 5 met drijvende lijn. Dat materiaal niet altijd duur hoeft te zijn heeft deze relatief goedkope Agility Shakespeare vlieghengel voor mij wel bewezen. Heerlijk mee gevist...

En natuurlijk was de vakantie meer dan alleen vissen. Ook met het gezin ben ik vaak op stap gegaan. Check de prachtige natuur!

Gelukkig vermaakten mijn kinderen zich prima, waardoor ik zonder schuldgevoel lekker veel kon vissen. Mijn jongste dochter heeft zich bijvoorbeeld vermaakt door allerlei soorten bloemen te zoeken en deze te drogen. Eigenlijk geniet ik hier net zoveel van als van het vissen zelf.

Hoewel het vangen van zo'n vlagzalm wel in mijn geheugen gegrift staat :)

En wat dacht je van een forel als deze... op licht materiaal leverde dit een zenuwslopende dril op en een gelukzalig moment nadat ik na meerdere pogingen raak schepte en snel een kiekje maakte van dit prachtexemplaar. 

Op heel ander water dan de Glomma heb ik mij ook goed vermaakt op de hoogvlaktes. Prachtige omgeving en voor de vliegvisser die van peuteren houdt, erg leuk! 

Een waadstok en waadschoenen met studs, daar kun je eigenlijk niet zonder... of je moet het niet erg vinden om plotseling grip te verliezen en kopje onder te gaan. In dat geval: vooral niet in paniek raken en je laten afdrijven tot het weer ondieper wordt. Het enige wat je kwijt kunt raken is je trots!

Voor mij is vissen veel meer dan vissen alleen. Vuurtje stoken en eten maken aan de waterkant versterkt de beleving enorm. 

Ik heb het prachtig gehad en ook mijn gezin heeft genoten. Unaniem hebben we besloten volgend jaar weer naar Noorwegen af te reizen. Dat wordt opnieuw genieten met hopelijk weer geweldige vangsten net als deze flinke vlagzalm.

En dat was het dan. Vanaf het dek van de Color Line onder het genot van twee biertjes (een voor mij en een voor mijn vrouw) en drie ijsjes voor de kinderen, proosten we op een mooie vakantie. Tot volgend jaar Noorwegen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten