zondag 19 mei 2019

Een teken van leven...

Ik heb de afgelopen periode keihard geleefd! Zo hard dat ik er even van moet bijkomen! Allerlei activiteiten heb ik ondernomen, waarvan het volgen en behalen van een zware studie en het solliciteren op een nieuwe baan (waarvoor ik ook aangenomen ben) de belangrijkste waren. Tussendoor heb ik zeker gevist, maar veel tijd en puf voor het schrijven van verhaaltjes voor dit blog vond ik niet. Toch vind ik het schrijven over vissen en het ordenen van de tijdens het vissen gemaakte foto’s wel heel leuk! Daarom hierbij een kort blogje over waar ik op dit moment sta wat betreft mijn visserij…

Een op de dropshot gevangen snoekbaars. Binnen vijf minuten vissen was het raak!

Een van de methodes die ik tijdens mijn studieperiode veel heb beoefend is het dropshotvissen. Een leuke methode, maar vooral ook praktisch erg handig omdat je met weinig materiaal zo even een half uurtje zonder veel gedoe kan ontspannen aan de waterkant. Een hengeltje, wat shadjes en een netje is alles wat je nodig hebt en deze lagen dan ook altijd in de achterbak van de auto grijpklaar. Als de situatie zich voordeed, stond ik in een mum van tijd aan de waterkant te dropshotten. Ik ving op die manier in korte sessies ontzettend veel baarzen, als bijvangst af en toe ook een mooie snoek en regelmatig prachtige glasogen, oftewel snoekbaarzen.

Tijdens de vakanties moest ik ook doorstuderen, maar vond ik gelukkig ook voldoende tijd om mijn geliefde riviervisserij in Frankrijk te beoefenen. In relatief weinig vistijd wist ik prachtige karpers te vangen. Hierbij alvast een paar foto’s om een indruk te krijgen. In het magazine Dé Karperwereld zal een uitgebreid artikel over deze belevenissen komen te staan.

Eén van de vele spiegels...

Af en toe kwam er een schub voorbij...

Ook heb ik veel tijd besteed aan het vissen met mijn jongste dochter. Ze heeft de smaak te pakken en vroeg zelfs voor haar verjaardag visspulletjes. Samen vertoeven we regelmatig aan de waterkant. Er wordt van alles gevangen, van grote brasems tot kleine voorntjes. Samen genieten we hier enorm van!

De mooiste momenten aan de waterkant beleef ik met mijn dochter...


En dan nu een volgend hoofdstuk in mijn vissersleven, namelijk het vliegvissen. Als kind zag ik ze al staan in de Ourthe in België…  mannen met hoedjes op wadend door de rivier. Gekleurde dikke vislijnen werden zwiepend op afstand gebracht. Ik was onder de indruk van deze techniek en wilde dit ook graag leren. Binnen mijn andere visserijen heb ik altijd voldoende informatie kunnen vinden in boeken en op het internet om lekker zelf mee te gaan experimenteren, maar voor het vliegvissen had ik de behoefte aan wat meer persoonlijke begeleiding. Misschien is het daarom dat ik er tot nu toe nooit aan begonnen was. Na het afronden van mijn studie besloot ik dat het er maar eens van moest komen. Door wat speurwerk op internet vond ik de hulp die ik nodig had bij de Noord Nederlandse Vliegvis Vereniging (NNVV). Daar bieden ze namelijk jaarlijks een vliegviscursus aan. Ik gaf mij op en zodoende heb ik in de afgelopen maanden les gekregen in alles wat met het vliegvissen te maken heeft. Ik raad iedereen die interesse heeft in deze vistechniek de cursus dan ook van harte aan. Deze wordt gegeven door leuke en vaardige vliegvissers! Als je interesse hebt, kijk dan eens op de volgende link en zoek het onderwerp vliegviscursus op: www.nnvv.nl 

Inmiddels heb ik mijn eerste eigen vliegvishengel gekocht en al enkele prachtige vissen gevangen, zoals blei, ruisvoorn en baars. Dit ‘gewoon’ in een Nederlandse sloot, want het is een misverstand dat vliegvissen alleen leuk is op forel in snelstromende rivieren in het buitenland.

Een close-up van mijn nieuwe set (check de door mij zelf gebonden vlieg, genaamd: Red Tag)…

 
Ook in Nederland is het prachtig om met de vliegvishengel een sloot af te struinen...


Wel hebben de buitenlandse rivieren een, net zoals dit bij het karpersvissen het geval is, bepaalde aantrekkingskracht op mij. Deze zomer ga ik dan ook mijn eerste vliegviservaringen in het buitenland opdoen. Ik leg mijzelf geen verplichtingen op, maar het zou heel goed kunnen dat ik daar nog een verslag over ga schrijven voor dit blog. Maar goed, voorlopig vermaak ik mij ook prima in Nederland. Dit zowel met de vliegvishengel als met het zwaardere geschut op karper. Voor nu wens ik jullie allemaal veel visplezier en mooie vangsten toe zoals deze hieronder!


Met een vriendelijke vissersgroet,

Koen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten