maandag 15 februari 2016

De Jacht - Metersnoek 56

Het is januari en ik heb weekend. Buiten is het een drukte van jewelste. Meesjes, mussen, groenlingen en merels vliegen af en aan. Het door mijn dochtertjes opgehangen voer wordt gretig gegeten, zeker nu het eindelijk een beetje winter is in Nederland. Voor mij de hoogste tijd om mijn warmtepak en thermoboots aan te doen, wat visgerei in de auto te laden en op pad te gaan. 


Bij het water aangekomen moet ik even zoeken naar een goede parkeerplek. Ik heb vaker vastgezeten met mijn auto onder deze omstandigheden. Een berm die 's ochtends nog stevig is door de nachtelijke vorst kan 's middags door de dooi voor veel problemen zorgen. Zo gleed vorig jaar de auto steeds dichter richting kanaal bij iedere poging weg te rijden. Uiteindelijk heeft een strooiwagen mij uit die benarde situatie gered. Liever dat niet nog een keer! Ik besluit de auto wat verder weg te zetten en loop met minimaal visgerei naar het kanaal.

Met twee hengels bevis ik een kom waar vroeger het waterverkeer kon keren. Tegenwoordig wordt het kanaal niet meer gebruikt voor de scheepvaart. De reden waarom ik in deze kom vis is dat ik daar veel aalscholvers had gezien. De ene witvis na de andere verdween in hun kelen. Waar witvis zit, zit snoek. Dat is zo klaar als een klontje. Ik kon de verleiding dan ook niet weerstaan deze keer de zandafgravingen links te laten liggen om mijn succes hier af te dwingen. Een uurtje doodaasvissen bleek voldoende te zijn. Een kalme aanbeet voorspelde veel goeds. Heel rustig werd de lijn uit de clip getrokken en piepje voor piepje gaf mijn beetmelder signaal. Krachtig zette ik de haak en krachtig werd er teruggetrokken. Na een stevige dril, enkele minuten later, stond ik met een indrukwekkende snoek te poseren voor de camera. Eindelijk weer een winterse meter, mijn weekend kon niet meer stuk...


10 opmerkingen:

  1. Wat een bakbeest weer koen!! Van mij mag het weer gedaan zijn met dat gure weer hoor.. :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om eerlijk te zijn... ik kijk ook uit naar het voorjaar hoor!

      Verwijderen
  2. Goed gezien en mooi ingevuld, prachtige markante kop. Binnen het uur, daar gaat je beleving.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha hebben de aalscholvers toch hun nut voor de hengelaar. Mooie vis!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed ingespeeld op je waarnemingen en zo'n vis vangen in die sneeuw, nice!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig beest Koen. Mooi dat de aalscholvers je konden helpen.

    Groeten Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit soort grote snoeken vind ik onvoorstelbaar prachtig. Indrukwekkende vissen zijn het.

      Verwijderen