woensdag 18 januari 2012

De Jacht - Metersnoek 12

Erdwin moet een snoek en daarom staan we nu voor de tweede keer binnen drie dagen samen aan een van mijn favoriete snoekwateren. Erdwin is rechtstreeks vanaf de markt hiernaartoe gekomen. In zijn hand heeft hij een bakje haring. Nee, niet om mee te snoeken. Dat zou niet nodig zijn want ik heb al een emmer vol aasvis bij me. Vandaag gaan we samen met de snoeken eten. Wij eten de haring lekker zout met uitjes. De snoek nuttigt haar visje met ingewanden en puntige dregjes. 
Vandaag is de eerste aanbeet voor Erdwin. Ik zit er in eerste instantie meer als toeschouwer bij. Dat wil ik ook graag, want de vorige keer ving ik al een prachtige snoek en ik kan mijn gast toch niet visloos naar huis laten gaan!

Erdwin woont tegenwoordig in Duitsland. Hij is een paar dagen op familiebezoek in Nederland en kan gelukkig ook nog wat tijd vrijmaken voor het vissen. In Duitsland runt hij een groot varkensbedrijf en daarnaast verdient hij ook nog eens zijn geld met een viskwekerij en visvijver. Het leuke wat betreft de varkens is dat we daar ooit samen mee zijn begonnen. We wilden wat geld verdienen en hadden geen zin in vakken vullen of krantenlopen. We kochten een paar zeugen die binnen de kortste keren biggetjes hadden geworpen. Deze mochten in een ruime omgeving opgroeien. Onze gekweekte voederbieten drukten de voerkosten. Zo konden we op een leuke manier wat bijverdienen. Ik ben daar uiteindelijk mee gestopt, maar Erdwin niet. Het gevolg weten jullie al…
Het water waar we zitten is een water waar ik regelmatig een snoek weet te haken, maar soms zit ik er ook een hele dag te blanken. Het vissen met Erdwin is, of we nu wel of niet iets vangen, altijd leuk. Toch zit ik behoorlijk rusteloos te wachten op een verlossende aanbeet. Gelukkig hoef ik niet lang te wachten want al snel horen we een beetmelder piepen. Erdwin, die overigens meestal met kunstaas vist, had de vorige keer goed gekeken hoe ik aansloeg. Rustig loopt hij naar de hengel, pakt deze op, laat de lijn straklopen en haalt genadeloos uit alsof hij al zijn hele leven een doodaasvisser is. De snoek doet zijn best, maar binnen enkele minuten ligt deze op de mat. Een lange negentiger maakt Erdwin zeer blij. Ik maak een foto die natuurlijk in zijn clubhuisje bij zijn visvijver wordt opgehangen.

Erdwin met een lange negentiger...

Na het vangen van deze vis spreken we af dat we weer ieder met onze eigen hengels gaan vissen. De hengel waar Erdwin de negentiger mee ving was één van mijn hengels en deze wordt weer in orde gemaakt. De montage werp ik weer precies op dezelfde plek in. We hebben natuurlijk een feestje te vieren en met een paar zoute haringen wordt er geproost op het succes.

Samen met de snoeken eten we haring...

In het zonnetje genieten we van de middag en rekenen nergens meer op. Juist daardoor komt de tweede aanbeet van de dag extra onverwachts. Verrast kijken we naar het afwikkelen van de lijn en luisteren we naar het als muziek in de oren klinkende gepiep. De aanbeet is weer op dezelfde hengel, mijn hengel dus. Nadat ik netjes de haak had gezet hebben we allebei meteen door dat het om een sterke en grote vis gaat. Deze zwemt nog even door één van de andere lijnen, maar met een beetje acrobatiek weten Erdwin en ik de lijnen uit elkaar te krijgen. Een hele vette snoek komt boven. Aan een meter denk ik nog niet, maar op de mat blijkt ze precies 100 cm te zijn. Mijn eerste meter van 2012!

De eerste meter van 2012!
Ik ben superblij, maar aan de andere kant had ik wel willen ruilen met die negentiger. Erdwin met een dikke metersnoek zou niet misstaan in zijn clubhuisje. Maar ja, zoiets is niet af te dwingen en gelukkig zie ik geen sprankje jaloezie in de ogen van Erdwin. Daar is hij trouwens ook veel te nuchter voor. Het is ook maar een vis, maar tegelijkertijd wel een die mij een paar fantastische dromen gaat bezorgen…

7 opmerkingen:

  1. Hoi Koen,

    Goed verhaal. Vorige week zag ik een foto van je op totalfishing met daarbij het webadres van je blog.. ik besloot even te kijken en was direct gegrepen door je schrijfstijl. Lekker gewoon maar wel met veel beleving van alles wat met vissen te maken heeft: Proberen, succes, mislukking, vrienschap, natuur en natuurlijk vis vangen!

    Ik blijf je wel even volgen de komende tijd. Ga zo door ;-)

    Groet Dirk Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Koen,

    Zoals ik al eerder gemeld had loopt het als een dolle met die snoeken van je. Toppie!

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jullie hebben het daar prima naar de zin jongens :O Tsjongejonge...maar kijk nu wel ff goed uit welke haring je naar binnen werkt he! hehe :p Toch zomaar weer 2 snoeken op de kant,en waaronder ook weer de eerste meter...nice job!Krijg nu zelf ook wel erg veel zin om te doodazen,dus zondag een plasje in de polder bezoeken.Vandaag her en der wat stukken vis gevoerd,dat geeft vertrouwen maar tevens bouw je ook de spanning op voor op de dag dat je gaat vissen.Visgroeten Dennis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige Jager zeg !!!
    Goed bezig.

    mvg Sander Kunst

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He Koen!

    Leuk stukje weer!
    Had je filmpje ook nog bekeken een poosje terug, maar kon niet reageren om de een of andere vage reden! Leuk filmpje was dat ;)

    Gr Jens

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Koen.

    Goed verhaal Koen,

    Mensen hier gaat het toch om,vriendschap je vismateriaal en haringen delen en elkaar ook mooie snoeken gunnen.
    Klasse!

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Dirk Jan: Je geeft een mooie samenvatting van mijn schrijfstijl en ik zie dat als een groot compliment! Bedankt! Ik hoop dat je mijn blog nog lang met veel plezier zult blijven volgen. Nogmaals, bedankt voor je reactie :)

    @FER: Inderdaad, bijna iedere sessie wordt er vis gevangen en vaak ook nog eens van groot formaat. Fantastisch hè!

    @Dennis: Hahaha, het zal je maar gebeuren! Nee, we hielden Erdwin zijn bakje haring netjes gescheiden van mijn emmer hoor ;) Leuk dat jij ook weer een poging gaat wagen. Of het voorvoeren altijd nut heeft heb ik zelf nog niet kunnen bewijzen. Ik doe het ook wel eens. Het is in ieder geval wel een goede mentale voorbereiding. Het ernaartoe leven is ook heel belangrijk, en zoals je zelf al aangeeft bouw je de spanning mooi op :) Succes!

    @Sander: Ja, ik vind het toch wel een van de mooiste en qua uiterlijk indrukwekkendste zoetwatervissen. Bedankt voor je reactie!

    @Jens: We hebben elkaar een tijdje niet gesproken hè? Hoop dat het goed met je gaat. Hier alles goed hoor :) Leuk dat je even reageert en bedankt voor je complimenten. In het voorjaar moeten we samen maar weer eens achter de karpers aan. Zin in!

    @Hans: Dank je Hans! Zoals ik van je gewend ben begrijp je het gevoel achter het verhaal weer helemaal. Super om dat terug te lezen in je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen