donderdag 5 januari 2012

De Jacht - Metersnoek 10

Dit is een beschrijving van de laatste doodaassessie uit het jaar 2011. Ik koos een stek aan de plas vlakbij één van mijn favoriete stekken. Hier zat ik zelf lekker uit de wind en kon ik comfortabel gaan genieten van de ochtend. Ik had mijn hengels in de schemering klaargemaakt. Als aasvis koos ik een haring en een sardine. De montage met de nog half bevroren sardine werd zover mogelijk ingeworpen. De montage met de al geheel ontdooide haring kwam met een onderhands worpje dichtbij onder de eigen kant te liggen. Heel voorzichtig moest ik dit doen want de haring was boterzacht en zou anders meteen van de dreggen afvliegen. Wilde ik verder werpen dan moest ik de haring met elastiek vastmaken aan één van de dreggen, maar ik was ook best nieuwsgierig of ik vlak onder mijn eigen kantje iets zou kunnen vangen.

Alles lag netjes in. Inmiddels was het al helemaal licht geworden. Het vroeg opstaan, de tocht naar dit water en het optuigen hadden mij behoorlijk gammel gemaakt. Een bak koffie en een boterham zouden mij goed doen. Ik haalde de boterham uit het zakje. Nog voordat ik een hap kon nemen was mijn vriendje het roodborstje er weer. Had het beestje mij al de hele tijd in de gaten gehouden? Af en toe gooide ik wat kruimels naar het roodborstje, maar het fascineerde mij dat ondertussen ook de één na de andere worm uit de grond werd gegrist door het vogeltje. Het brood was niets meer dan een extraatje.
Het vogeltje bestuderend werd ik ineens opgeschrikt door het gepiep van mijn beetmelder. De kanthengel stuiterde op en neer. Er werd fanatiek lijn genomen van de spoel. Ik sloeg aan en dapper werd er weerstand geboden. Even later kon ik een kleine snoek met de hand landen. Zo vlak onder de eigen kant had ik op deze plas nog nooit een snoek in de winter gevangen. Op precies dezelfde plek werd de montage, met daaraan weer een haring, teruggelegd. Ik wilde mijn onthaakmat en tangen weer netjes gaan neerleggen, maar kreeg hier geen kans voor. Ik had alweer een aanbeet! Weer de kanthengel. Deze aanbeet was rustiger. Ik pakte de hengel voorzichtig op en voelde of er nog steeds lijn werd genomen. Heel rustig werd er lijn over mijn vinger getrokken. Tussen mij en de vis zat niet meer dan acht meter. Snoeken kunnen erg explosief reageren. Hiermee moet ik i.v.m. de korte afstand tussen mij en de vis extra rekening houden. De slip stond daarom niet zo strak, maar ik moest de haak wel goed kunnen zetten. Ik liet de lijn helemaal strak lopen, legde mijn hand op de spoel zodat er geen lijn van de spoel getrokken kon worden en sloeg aan. Ik gaf eerst niet mee. Eventjes won ik een meter terrein door de vis naar mij toe te trekken. Alsof de snoek wilde zeggen: “ho ho, dit gaat zomaar niet!”, voelde ik plotseling een keiharde beuk op de top. Snel haalde ik mijn hand van de spoel. Had de slip te strak gestaan dan had het vervelend kunnen aflopen, maar nu werd er heerlijk lijn van de spoel getrokken. Dit was duidelijk een ander formaat snoek dan het dappere visje van een kwartiertje geleden. Het zou toch fantastisch zijn als ik het jaar kon afsluiten met een metersnoek. Aan het eind van de prachtige dril brak er een grote kop door de oppervlakte. Metersnoek? Ik twijfelde. Ook deze vis landde ik netjes met de kieuwgreep. Een dreg zat in het scharnier van de snoekenbek en de ander hing er los naast. Wel oppassen dus, maar door niet te twijfelen en de snoek daadkrachtig in één keer uit het water te trekken lag de snoek, voordat ze wist wat haar overkwam, op de mat. Ik zag het meteen. Geen meter, maar een grote negentiger was de afsluiter van 2011.



Ik, een tevreden visser, kijk naar het roodborstje. Ik heb net een negentiger teruggezet en ben begonnen aan het laatste uurtje vissen van 2011. Na nog een kop koffie besluit ik het roodborstje te filmen. Een bijzonder beestje…

5 opmerkingen:

  1. Mooi gekleurde snoeken zeg. En een metersnoek om het nieuwe jaar in te luiden is ook leuk nietwaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Koen,

    Grote kop heeft dit snoek zeg en mooie afsluiter van het jaar. Prachtig eigenwijs beesie dat roodborstje.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Koen,
    ik lees nog vaak je belevenissen(evenals de andere vissers die ik volg) maar reageer niet snel meer. Komt door de winterdip voor het vissen en de schaaktik die daarvoor in de plaats komt.

    Ik geniet uitermate van je verhalen...wat een vangsten man!

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie negentiger ,en leuk dat de kanthengel vis opleverde ...zegt dat iets over de temperatuur denk je ?Dat de visjes meer verspreid blijven omdat het boterzacht blijft iets in die richting?In ieder geval het vogeltje heeft ook maar niets te klagen met zulke winters,Co Sielhorst zag zelfs een zomerse schuimplakaat tijdens het karperen en ving maar liefst 5 zeelten las ik ,en dat allemaal in januari...het kan niet op.Hoewel een paar daagjes schaatsen vind ik ook best leuk als het maar geen weken blijft liggen al dat ijs...wij gaan zondag slepen met de boot,ben alleen al benieuwd waar de scholen aasvis zich momenteel ophouden(in maanden het water niet opgeweest). Vangze maar weer Koen !! Groeten Dennis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Boudewijn: Vond het ook prachtige kleuren, het nieuwe jaar inluiden heb ik met de penhengel gedaan. Het leek me leuk om het jaar te starten met een karper. Verslagje plaats ik snel. Inmiddels is er ook weer gesnoekt en met succes. Of er een metersnoek is gevangen kun je binnenkort zien.

    @FER: Het jaar zo afsluiten is prachtig. Dikke kop, mooie kleur, wat wil je nog meer…
    Eigenwijs, dat is inderdaad het juiste woord voor dit vogeltje :)

    @Dale: Goed om iets van je te horen zeg! Maar voel je niet verplicht om te reageren hoor. Ik begrijp best dat je eventjes afstand neemt en ruimte maakt voor je 'schaaktik' :) Geniet van het schaken en laad je maar op voor het voorjaar. Ik hoop dat ik dan weer kan gaan genieten van je verslagen.

    @Dennis: Tja waar ligt het aan? Ik ben niet iemand die heel makkelijk conclusies trekt, er zijn immers zoveel factoren van invloed, niet alleen de temperatuur. Toch heb je misschien wel gelijk dat de vissen meer verspreid blijven met dit zachte weer. Aan de andere kant trekken vissen echt niet altijd bij koud weer naar de diepere delen van het water. Ondiep, beschut achter een rietkraag bijvoorbeeld kan ook een winterverblijfplaats zijn. Maar goed, ik wil niet betweterig overkomen want volgens mij weet jij dit ook allemaal wel :)
    Ik hoop overigens ook nog wel op een weekje schaatsen hoor. Een paar jaar terug maakte ik trouwens gewoon een wak en ging daarin snoeken. Ik ving er ook nog één, haha. Wel altijd oppassen bij vorst en het bevriezen van de slijmlaag natuurlijk.
    Succes zondag en ik ben best benieuwd of je meer komt te weten over waar de aasvis zich ophoudt. Misschien kun je nog iets laten horen :)

    BeantwoordenVerwijderen