zondag 8 januari 2012

Een mooie nieuwjaarskarper

Ook al ben ik volop aan het genieten van mijn jacht op metersnoeken, na het maken van het overzichtsfilmpje over het karpervissen in 2011 (zie: Terugblik karperjaar 2011), had ik toch wel erg veel zin gekregen in karpervissen. Ook zou het natuurlijk geweldig zijn als de eerste vis van 2012 een karper zou zijn. Met de voor dit jaargetijde hoge temperaturen was ik niet kansloos. Ik ken wel een paar stekjes waar karpers zich in de winter ophouden. Vol goede moed heb ik mijn penhengeltje gepakt en ben naar een slotenstelsel gegaan waar ik  struinend een aantal hotspots kon gaan afvissen.

Daar aangekomen liep ik soppend door een weiland en besefte dat het slootje wel eens veranderd kon zijn in een riviertje. Bij iedere stap die ik nam werden mijn zogenaamd waterdichte schoenen stevig vastgezogen in de modder. Moe aangekomen bij mijn eerste stek bleek het water inderdaad erg hard te stromen. Ik verwachtte niet dat de karpers hier nu zouden zitten. Ik liep verder langs het snelstromende water. Er stond een stevig windje en ondanks de voor dit jaargetijde hoge temperaturen, had ik het toch behoorlijk koud. Na een paar honderd meter lopen kwam er een smal slootje uit in de grotere sloot. Het water van het zijslootje stroomde niet zo hard. Onder koude omstandigheden zonder veel neerslag en dus minder hard stromend water in de grotere sloot verwacht ik in dit zijslootje niet zo snel karpers, maar deze dag zouden ze best eens hier kunnen liggen. In een half uurtje vissen verloor ik toch het vertrouwen in het plekje en wandelde verder. De sloot werd steeds smaller totdat ik bij een dam kwam. Eronderdoor liep een buis waar het water in een vlot tempo doorheen stroomde. In die stroming kon ik niet goed vissen en verwachtte ik ook geen karper, maar vlakbij de buis kon ik mijn pennetje net uit de stroming leggen.

Ik kreeg weer hoop want na het zijslootje zou dit de eerste plek zijn waar de karpers rustig uit de stroming zouden kunnen liggen. Zouden ze hier liggen dan had ik mijn op de hair geregen maïskorreltjes precies tussen een aantal karpers gelegd. Na een tijdje verplaatste mijn pennetje zich heel langzaam. Werd het naar de stroming toe getrokken? Daarna ging het pennetje, schuin met de stroming mee, heel voorzichtig onder. Als het haakje aan de bodem vastzat zou de pen juist tegen de stroming in onder gaan. Eindelijk kwam het besef dat dit toch een aanbeet moest zijn. Snel sloeg ik aan. Er bleek een voor dit water behoorlijke karper gehaakt te zijn. In het begin vocht deze nauwelijks en wilde ik gaan scheppen. De aanblik van het net liet de karper zo schrikken dat deze een volle spurt met de stroming mee maakte. Er ontstond een heerlijke dril. Ik wilde de angst dat de karper zich tijdens de dril van het haakje zou bevrijden onderdrukken. Ik genoot dan ook wel van de dril, maar een zucht van verlichting ging door mij heen toen ik uiteindelijk de moegestreden karper kon scheppen. Yes! De eerste vis van 2012 is een karper. Na een paar foto’s zette ik de vis in de stroming terug. Een boeggolf over de volle breedte van het slootje ging in de richting van de buis. Ik had nog tijd om door te vissen, maar eigenlijk was ik klaar. Mijn doel, een nieuwjaarskarper vangen, was bereikt. Ik sopte terug naar de auto. Nog steeds werden mijn schoenen bij iedere stap vastgezogen, maar met het grootste gemak trok ik ze telkens uit de modder. Onvoorstelbaar wat een karper met een mens kan doen. Of beter gezegd, onvoorstelbaar wat een karper met een visser kan doen. Ondertussen was het hard gaan regenen. Het bij aankomst natte zandpad was nu ik wilde vertrekken nog natter. Oei, als ik hier maar doorheen zou komen met mijn auto! In de tweede versnelling kon ik slippend op gang komen. Een paar honderd meter moest ik door zien te komen totdat het zandpad over zou gaan in een klinkerweggetje. Op de heenweg was er vanaf het klinkerweggetje naar het zandpad toe een plas waar ik toen, doordat ik genoeg vaart had, redelijk makkelijk doorheen kwam. Die plas zou nu nog groter en dieper zijn. Ik moest mij hierop voorbereiden, want ik had echt geen zin om vast te komen zitten. De gevangen karper was inmiddels ergens in de diepste krochten van mijn brein teruggezakt. Ik schakelde op naar de derde versnelling. Mijn hart klopte in mijn keel. Ik kon de plas al zien. Veel te hard reed ik eropaf. Met twee handen aan het stuur knalde ik de auto erdoorheen. De oorspronkelijk groene auto was nu bruin, maar ik had het klinkerweggetje bereikt. De karper kwam weer bovendrijven in mijn gedachten. Met een grote glimlach op mijn gezicht reed ik opgelucht verder naar huis.  Dezelfde middag stond ik weer te soppen. Nu niet met mijn schoenen, maar met een spons. Autowassen, niet mijn hobby. Maar ach, het was het waard. Ik heb een mooie nieuwjaarskarper gevangen…

1. Mooi hoor! En dat op het pennetje aan het begin van Januari!

2. Mooi zo kerel! altijd een prettig gevoel als de eerste weer gevangen is.

Groet Bernard

3. Hi Koen,

Top om zo het jaar te beginnen. Mooie gave karper, spannende dril en rit. 2012 beloofd veel goeds op visgebied, succes.

Grtx,
    FER

4. Lekker bezig Koen, laat de biggen maar komen ouwe 'sopper'... :)

5. Prachtig Koen,

De eerste karper in de eerste week van het nieuwe jaar blijft toch altijd iets speciaal!

Groet Hans

6. Hee Koen,feli met je eerste karper vh jaar ,je bent der lekker snel bij man :D Vanmorgen wou ik even een uurtje jerken bij een sluis in de buurt ,en daar gingen ze ook karperen.Ik dacht eerst nog aan doodaasvissers maar door de zachte temperaturen wouden zij het toch eens op de karpertjes een gokje wagen...helaas moest ik dan wel even een ander plekje opzoeken om te jerken :) dat werd niks overigens.Om gelijk nog even terug te komen op de vistrip van afgelopen zondag,daarover kan ik melden dat er op een plas tot 20 meter diepte op 6 meter de aasvis lag maar helaas er was geen roofvis geintereseerd voor ons kunstaas assortiment.Ook bij de vele collegavissers die met doodaas onder een dobber sleepten werd geen roofvis gevangen.In een zijsloot van een haven wel 2 missers ,maar volgende keer beter zeggen we dan!!!Van het weekend word het ff kouder in ieder geval zeggen ze ,dus dat lijkt wat meer op het wintervissen.Eens kijken wat het ons als hengelaars weer allemaal op gaat leveren,iig een frisse neus :p groet Dennis.

7. Mensen, allemaal weer bedankt voor de leuke reacties. Echt super!!!

Dennis, helaas en jammer van de missers. Maar goed, als de collega-vissers ook niks vingen was het misschien niet de dag ervoor. Zoals je zelf al zegt, volgende keer weer beter… Leuk dat je nog even bent teruggekomen op waar de aasvis zich nu ophoudt bij jou. Heb net even de weersvoorspelling bekeken en het wordt inderdaad aankomend weekend weer wat frisser. Succes als je dan gaat vissen ik ga waarschijnlijk ook nog even een frisse neus halen :)

8. Zeker een mooie vis zeg !
    ben benieuwd wat er nog meer zal zitten.