woensdag 26 oktober 2011

De Jacht – Metersnoek 1

Tijdens het checken van mijn doodaasmaterialen bleek dat ik alles aan het einde van het vorige roofvisseizoen  netjes had opgeruimd. Ook was mijn doodaasgerei nog compleet genoeg voor een eerste doodaassessie snoekseizoen 2011-2012. Het karpervissen moest eventjes plaats maken voor het doodaasvissen en zo zat ik de volgende ochtend om half acht in de auto op weg naar een mooie plas. De thermometer gaf 2 graden Celsius aan en er was een zonnige morgen voorspeld met een zuidoostelijk windje kracht 3. Ideaal doodaasweer voor de stek waar ik zou gaan vissen. Tenminste, in het verleden heb ik met vergelijkbaar weer daar goed gevangen.
Ik viste met twee dikke sardines op de bodem waarvan één op een afstand van zo’n 50 meter uit de kant. Hier is het ongeveer twee meter diep. Het talud loopt geleidelijk nog zo’n 10 meter door naar een diepte van ruim 3 meter. Op dit talud heb ik al meerdere grote snoeken gevangen. De andere sardine lag in een vernauwing van de grote plas. Iedere snoek die deze vernauwing passeert moest de lekkere sardine wel opmerken, maar opmerken is natuurlijk nog niet hetzelfde als opeten…

Toch zit ik vol vertrouwen te wachten op de eerste piep, het losklikken van mijn drop-arm-indicator, en de langzaam van de open spoel afkrullende lijn. Links vanuit mijn ooghoeken zie ik een verdord takje vreemd in de wind heen en weer wiegen. Plotseling zakt het takje een stukje in de grond. Langzaam loop ik met mijn camera naar het takje en dichterbij gekomen hoor ik geknaag. Als het takje na een paar minuten helemaal in de grond verdwenen is zie ik rechts van mij een bootje met daarin twee vissers die de groene rakkers proberen te verleiden met wat kunstaas. Netjes houden ze afstand van mijn lijnen. We kijken elkaar even aan, handje omhoog en we gaan weer onze eigen gang. Dan een piep! En nog een piep! De vissers kijken om. Klik, de drop-arm-indicator schiet van de lijn en rustig wordt er lijn van mijn open spoel genomen. Ik klik de beugel van de molen dicht en laat de lijn langzaam strak lopen. De vissers kijken nog steeds, vissen niet meer en wachten in spanning af. Ik sla aan en voel weerstand, véééééél weerstand! Wat ben ik blij dat ik toch ben gaan snoeken i.p.v. karperen. Volgend weekend ga ik denk ik wel weer karperen, maar dit had ik niet willen missen! Een stevige dril doet me beseffen dat dit snoekseizoen waarschijnlijk geopend gaat worden met een meter. Dit had ik niet durven dromen.

Eindelijk is de krokodil moegestreden en vanuit het redelijk heldere water zie ik een grote kop omhoog komen. Even later ligt er 112 cm roofvis op de grote onthaakmat. Wat een feest, maar herken ik die vis nou? Als het een oude bekende is is deze wel langer geworden maar niet zwaarder. Ik maak foto’s van beide kanten van de snoek zodat ik thuis deze vis kan gaan vergelijken met een van de grote metersnoeken van vorig jaar. Zo snel mogelijk zet ik de snoek terug en in stijl zwemt de snoek de diepte in. Een laatste glimp van de snoek, gevolgd door een paar ontsnapte luchtbellen die aan de oppervlakte kapot spatten, zetten mij weer terug op aarde. “En? Een grote?”, hoor ik vlak naast me. De kunstaasvissers zijn even komen buurten. “Vanaf ons bootje zagen we een grote schim. Een meter?”. We kletsen samen nog wat over dit prachtige water en de toch wel lastig te vangen snoeken. De 112 cm vinden ze samen met mij een prachtig resultaat. Natuurlijk erg groot voor dit water, maar ze zitten er nog groter! Daarvan zijn we allemaal overtuigd! Aardige mensen zijn het waarbij ik geen spoortje van jaloezie kan ontdekken.  We wensen elkaar succes en ik maak mijn hengel weer in orde. Even later zie ik één van de vissers ook een snoekje vangen. Snel onthaken en weer terug. Echte vissers zoals ik ze graag zie. Ik gun ze nog een grotere. Tot twaalf uur vis ik door om vervolgens met een voldaan gevoel weer naar huis te rijden. Onderweg zie ik nog een indrukwekkend rover.

Ook een indrukwekkende rover.

Thuisgekomen vergelijk ik de foto’s. Het is dezelfde vis van dezelfde paar vierkante meters als vorig jaar. Misschien moet ik de volgende keer eens op een andere stek gaan zitten. Wie weet is er op dit zeer grote water ergens anders nog een grotere snoek te vangen. De hele winter heb ik nog de tijd, dus we bouwen langzaam op. Eerst nog een keer karpervissen… denk ik…
112 cm! Ongelofelijke start van het roofvisseizoen.

1. Wat een bak Koen!

Gefeliciteerd man! Weer een leuk verhaal van je.

Het is dat ik de kieuwgreep niet onder de knie heb,anders had ik het snoeken vast wel geprobeerd.
    Vroeger was ik wel wat meer allround. De spanning die kwam kijken met het binnenhalen van de kleine, oranje fluorescerende lepel vergeet ik nooit meer....

Groet,
    Dale

2. Koen,

Wat een bak, daar droom ik alleen nog maar van. Met één sessie je doel al bereikt?!
    Ben al flink aan het denken welke stekken er bij mij in de buurt echt grote snoek zouden kunnen opleveren. Ga ook ff uitdokteren waar en hoe dat doodaas gebeuren werkt.

Grtx,
    FER

3. mooie seizoensopener man,
    valt het jou ook op dat je regelmatig dezelfde snoeken vangt van(ongeveer)dezelfde stekken.
    gebeurt ons ook regelmatig dat we dezelfde vissen vangen als het seizoen ervoor!
    groet,patrick

4. Heey Koen,en ik zat nog te zwammen vorige week dat je beter niet het karperen en snoeken door elkaar moet halen,maar daar kom ik toch een beetje op terug...in ieder geval Koen Verweij boeit het niks want die harkt ze er gewoon allemaal uit hhaha :p Dat is een joekel man,en wie wil er niet zo van start gaan...lees trouwens sowiezo wel veel successtory`s van doodaas de laatste tijd.Ik heb het filmpje eens bekeken en ik zou dus maar goed je visspullen in de gaten houden volgende keer ;)Groet Dennis.

5. Ha Koen, wat een superstart man en wat een buffel!! Die heb je vast in de tas!! Misschien wat makkelijker om tijdelijk even terug te gaan naar het karperen. Deze beauty heb je al weer binnen, ook al is het dezelfde. Overigens heb ik zelf ook al een paar keer meegemaakt dat sommige snoeken gewoon weer terugtrekken (of misschien wel blijven) waar ze het jaar daarvoor ook de winter doorbrachten. Je brengt me wel weer op een idee ;) Succes verder met je missies. Marcel

6. @Dale: Dank je Dale! Ben er erg blij mee. Wat een beest hè! Zonder het toepassen van de kieuwgreep had ik deze snoek niet fatsoenlijk kunnen onthaken. Als je de greep een paar keer gedaan hebt is het niet moeilijk hoor :)

@FER: Heb ook heel lang moeten dromen voordat ik mijn eerste meter had. Het er naartoe leven is misschien nog wel leuker dan het vangen zelf. Ik wens je heel veel succes!

@Patrick: Hoi Patrick, ik herken het ook. Met name de grotere snoeken vang ik vaak op ongeveer dezelfde plek terug. Het is altijd goed om te zien dat het vangen van de snoeken op de lange termijn geen schade heeft veroorzaakt. ‘k Heb zelfs al een keer meegemaakt dat ik te laat aansloeg (doordat ik toen nog onervarener was dan nu) en een onderlijn moest doorknippen omdat de dreg te diep in de keel zat. Het jaar erop ving ik de snoek terug. Kerngezond en geen dreg meer te zien. Natuurlijk hoeft dit niet altijd goed te gaan, dus voor iedereen die dit leest: beter te vroeg aanslaan en misslaan dan te laat met alle eventuele vervelende/fatale gevolgen voor de snoek.

@Dennis: Je was niet aan het zwammen hoor. Die snoek heb ik wel gevangen, maar afgelopen weekend heb ik een nacht zitten blanken op karper, haha. Misschien waren mijn voorbereidingen wat het karperen betreft niet goed genoeg . Maar ach, ik heb wel weer genoten aan de waterkant en daar gaat het toch vooral om.
    Goeie tip trouwens!! Haha. Zal mijn visspullen goed in de gaten houden ;)

@Marcel: Dit maakte het inderdaad makkelijker om weer even te gaan karperen. Wat een beauty hè! Ik hoop dat jij binnenkort ook zoiets aan de haak slaat :)
    Ja ik herinner het mij, jij hebt dat ook al meerdere keren meegemaakt. Kan me nog een update herinneren waarin jij de patronen die te zien zijn op een snoek vergeleek en dus kon bewijzen dat het dezelfde snoek was.

7. Zo wat een mooie vis Koen.

Groet, Tim

8. Mooie foto van die buizerd! Snoekvissen doe ik bijna nooit, maar ide metersnoeken vind ik toch wel erg mooi. Misschien ga ik ook een poging wagen deze winter.
    Groeten,
    Jeffrey

9. @Tim: Ja ja, niet verkeerd hè! Leuk dat je even gereageerd hebt :)

@Jeffrey: Bedankt voor het compliment! Heb de buizerd ook nog kunnen filmen. Ga ik denk ik nog wel verwerken in één van mijn filmpjes.
    Ik kan je de jacht op een metersnoek echt aanraden hoor. Geeft een magisch gevoel wanneer je zo’n beest in je handen hebt :)

10. Zoals al eerder gezecht is een prachtige snoek zeg !!!